Re: oranžové bludné hvězdy

To: e-mail@hvezdarna...
Sent: Saturday, July 03, 2010 8:23 PM
Subject: Přelet ISS

Dobrý den.

Sledoval jsem přelet stanice ISS, letěla od západu a byla krásně vidět. V tutéž dobu jsem sledoval přelet dvou objektů v opačném směru větších, oranžové barvy, které letěly asi stejnou rychlostí. Pak jeden z objekt náhle zmizel.

Nevím co to bylo zač. Ale vy jistě budete vědět. Tedy, co to bylo?

Pane Dohnale,

ještě jsem si po fw toho podrobného dopisu z března (opakuji jej dole, abych jej mohl dát do veřejného archivu svých dopisů, tehdy jsem to opomněl) uvědomil: nějaké video těch balónků pořízené z hvězdárny nabízím na své stránce http://amper.ped.muni.cz/pocasi -- já to video vyhledal v archivu poté, co se na to někdo, asi po telefonu, ptal.

Taky se ještě omlouvám za opožděnou reakci, naše paní sekretářka probírala poštu po třítýdenní pauze.

s pozdravem
 J. Hollan
RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
              Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně
Kraví hora 2, CZ - 616 00 Brno                               5 41 32 12 87

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                       5 43 23 90 96

               spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                      www.veronica.cz

e-mail: hollan@ped....cz                http://amper.ped.muni.cz/jhollan
Hvězdárna a planetárium M. Koperníka v Brně, příspěvková organizace
Kraví hora 2, 616 00 Brno
telefon +420 541 321 287
fax +420 541 233 389
http://www.hvezdarna.cz
--
IČO: 00101443

Příspěvková organizace je zapsána v obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Brně v oddílu Pr, vložce číslo 17.

Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně, p. o. je příspěvkovou organizací zřízenou statutárním městem Brnem.

Krajského soudu v Brně v oddílu Pr, vložce číslo 17.

Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně, p. o. je příspěvkovou
organizací zřízenou statutárním městem Brnem.

Fw:
v pátek 30. 10. 2009 kolem 21:30 jsem viděl přelétat nad Brnem červené
světlo, jasnější než hvězdy. Bylo to světlo jako by od ohňostroje, se
kterým jsem si ho v první fázi splet. Ale když se plynule pohybovalo přes
oblohu tak mi to přišlo divné. Na dopravní letadlo to nevypadalo. Letělo
to tak tři až čtyři minuty přes oblohu až se ztratilo v dálce ve vzduchu.
Nemohla to být nějaká družice nebo nějaké bojové letadlo, přelétávající
nad naším územím?

Vážený pane kolego,

byl to určitě jeden z těch hojných teplovzdušných balónků, co se od loňskeho sv. Valentýna tak rozmohly. Lehounký průsvitný pytlík vysoký půl metru až metr (dle toho, jestli je baňatý nebo podouhlý) má dole tenoučkou obroučku a na ní přichycený plochý kus tzv. suchého lihu. Až se vzduch v pytli dost ohřeje, montgolfiérka stoupá rychle vzhůru. Vydrží pak svítit několik minut, pak plamen pohasne a už neosvětlený balon klesá.

Z hvězdárny se občas dá dalekohledy vidět i to klesání, když to je ještě během stmívání. Předtím je dobře vidět detail balónku, např. jestli je zrovna vidět rovnou plamen nebo jen světlo rozptýlené na tenoučkém (prý rýžovém) papíře, z něhož je pytel vyroben.

Někdy je na nebi současně takových světel tucty, pořádají se hromadná
vypouštění, od nás ze svahu Kraví hory od hvězdárny ke sv. Augustinovi
běžně.

Ve vzduchu se ta světla pohybují všelijak, podle toho, jak v různých výškách proudí vzduch. Pokud probíhá ještě i konvekce (ohřevem vzduchu u země vyvolané proudění), mohou být pohyby montgolfiérek velmi překvapivé.

Celá technologie je stará tisíciletí, pochází z Thajska. Proti ohňostrojům je zcela tichá, vznešenější, čistší a myslím i působivější. Kéž by nad nimi převážila.

Starší mé dopisy na toto téma viz
 http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00286.html
 http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00285.html
 http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00284.html