www.balonkystesti.cz

Dobrý den,
kolem desáté hodiny v pátek 26.6. jsme od výstaviště viděli na obloze spoustu světel, které létaly přibližně od hvězdárny (z našeho pohledu) západním směrem. Vždy po nějaké době postupně uhasnuly. Všechny létaly stejným směrem, stejnou rychlostí, postupně klesala četnost výskytu, když jich bylo nejvíce, bylo vidět přibližně deset zaráz. Toto trvalo alespoň 10 minut. Rád bych se tedy zeptal, jestli nevíte, o co se jednalo, jestli jste pořádali nějakou akci vypouštění balonů, na zelené mužíčky se mi věřit nechce.

Omlouvám se za opožděnou odpověď. Šlo o horkovzdušné pytlíky (balónky), tedy malé montgolfiéry osvětlené svým hořákem, plošinkou s nějakými smolnými uhlíky. Lidé je občas pouštějí od toho většinou suchého bazénku-jezírka v sedle pod Kraví horou. Ten večer také, naši návštěvníci se tím dlouho kochali pomocí různých dalekohledů. Bylo vždy pěkně vidět osvětlený pytlík a polovinu doby i kývající se hořák pod ním a ev. i saze, co z něj též unikaly. Když hořák dohořel, balónky potemněly a začaly klesat. Byly na pohled stejně jasné jako ony blbé pouliční lampy, co svítí i do vzduchu nad hvězdárnou.

Detailní snímky nemáme, ale záběry z naší webkamery, která tehdy nepřepínala citlivosti a expoziční doby, to ano. Až teď jsem je vystavil jako
  http://amper.ped.muni.cz/nlc/090626balonky.avi
 -- na rozdíl od těch mizerných lamp na zemi cestují vždy doprava nahoru.

Kromě těch montgolfiérek (už jsem o nich psal, ale koukám, že jsem ty dopisy nevystavil, udělám to a pošlu odkaz, jinak viz Subject tohoto dopisu, začalo to zde letos kolem sv. Valentýna) ten večer krásně blýskalo ve velkém kumulonimbu, jak se posouval od Znojma k Moravským Budějovicím, nad ním a pak vpravo pod jeho kovadlinou byl navíc Měsíc.

s pozdravem
 Jan Hollan, * v Brně