úplňky a zdraví

Chtěla jsem se zeptat, jestli existuje souvislost mezi zdravotním stavem
člověka a úplňkem Měsíce?

Vážená paní V.,

nějaké komentáře i k této věci najdete ve trojici dopisů z roku 2005:

 http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00201.html
 http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00202.html
 http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public/msg00203.html

a volně navazuje např.
   Linkname: Re: Light at night-cancer risk in humans verified

Když to shrnu zpaměti, vliv může mít samotné povědomí o tom, kdy která fáze Měsíce nastává -- pokud tomu někdo přikládá jakýkoliv jiný význam než jen ten, jak moc je v noci světlo. Takový vliv je tedy čistě záležitost kulturní.

Na druhé straně je nesporné, že mnoho lidí potřebuje k dobrému spánku důkladnou tmu. Mezi první a poslední čtvrtí taková tma není ani v přírodě, (zpočátku jen zvečera, pak naopak nad ránem za jasného počasí, ale těch pár dní kolem úplňku vždycky). Takže pokud někdo má to štěstí, že má okna ložnice směrem do krajiny jen málo ovlivněné umělým osvětlováním, mohly by mu ty méně tmavé noci vadit. Buď vlivem světla samotného, nebo opět vlivem pomyšlení, že zase nebude dobrá tma... takové pomyšlení by mohlo zdraví poškozovat celou dobu, nejen až během těch hodin, kdy člověk chce spát.

(Zdraví:
"stav kompletní fyzické, mentální a sociální pohody, a nesestává se jen z absence nemoci nebo vady", viz českou verzi položky
   Linkname: Health - Wikipedia, the free encyclopedia
"a state of complete physical, mental, and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity" -- to dobře odpovídá zdvořilostnímu dotazu: "jak se Vám daří?". Zní-li odpověď, že dobře, je to signál, že daný člověk momentálně zdravý je. V definici totiž není požadavek, aby to byl trvalý stav takového typu. Každý se do stavů, kdy "v pohodě" není, dostává. Jde o to, aby to nebyly stavy časté, dlouhotrvající a vážné. )

První pomocí je v takovém případě asi černý pásek přes oči nebo jiná ,,obličejová maska``. Mnoho lidí je používá nejen na cestách vlakem či letadlem, ale i běžně jako obranu proti světlu z umělých zdrojů zvenčí (já občas užívám legrační ,,noční čepeček``, který jsem dostal darem; stáhnu si jej přes oči a ještě přeložím, aby tam byl tlustší -- není totiž černý, ale jen málo tmavý). Asi se na takovou pomůcku dá zvyknout, stejně jako na vhodné ucpávky do uší. Zajistit tmu a ticho tak pro dobrý spánek většinou jde -- a už samotná jistota, že to půjde, může lidem, kteří mají jinak se spánkem problémy, ohromně pomoci.

Tolik tedy mohu říci k textu uvedenému níže. Mohlo by to k němu být relevantní, kdyby se jednalo vždy o _celý týden_, tj. vlastně o období čtrnácti dní s úplňkem uprostřed. Pokud je ale úvodní věta myšlena tak, že jde o špatný zdravotní stav jen např. během jednoho dne, vzdáleného o týden od úplňku (tedy zhruba dne, kdy nastává první nebo poslední čtvrt), pak bych kauzální vysvětlení, kde by vystupoval Měsíc jako takový (jinak než světlem na přírodu nepůsobí, až na přílivy a odlivy na pobřeží, ty jsou v první a poslední čtvrti nejnižší), nehledal. Šlo by pak jen o ono povědomí, kdy která fáze nastává, tedy mechanismus jen psychický. Obdobný tomu, jaký byl kdysi s nadsázkou a názorně předveden ve filmu Jáchyme, hoď ho do stroje! Tedy o potíže výhradně psychosomatické. Ty jsou bohužel často velmi vážné a pomoc proti nim může být obtížnější než v situacích, kdy lze příčinu zhoršeného zdraví nalézt a odstranit pomocí léků či jiných lékařských zásahů. To dodávám, aby bylo zřejmé, že věc nijak nebagatelizuji. Jen jako hvězdář (i doktorand v oboru preventivního lékařství specializující se na vlivy světla na zdraví) uvádím, co odpovědně mohu. (Jinak, k zdravotním vlivům světla mohou nabídnout nějaké své recentní texty, nejnovější, který dává odkazy na všechny starší, je:
 http://amper.ped.muni.cz/light/texty_pdf/paradigma.pdf )

S pozdravem
 Jan Hollan, Hvězdárna v Brně

Vždy týden před a týden po úplňku je mi špatně, jak po stránce psychické,tak i fyzické, každý měsíc se mé problémy zhoršují, že už nejsem sama schopná to zvládnout.

Chodím k psychiatrovi a ptala jsem se i několika lékařů, nikdo mi nedal odpověď na můj zhoršující se problém.

Prosím jestli mi můžete odpovědět,tak bych byla moc ráda.

Beru antidepresiva a léky proti bolesti!  Je mi 57 let a jsem v důchodu.

Můžete mi poslat nějaké informace o úplňku a vlivu na člověka, nebo kontakt na někoho kdo by mi mohl poradit?