[IAN]Pocitacova simulace

Petr Scheirich petr.scheirich na centrum...
Pátek Leden 7 21:30:05 CET 2005


Ted na to koukam a vidim, ze to rozmerove nevychazi.

Ty opravy maji vypadat takhle:
del_r = (dt^2)/ 6 * del_a,
del_v = dt / 2 * del_a,

(Ve druhem vyrazu ma byt dt/2 namisto dt^2 ).

Petr

>
> Po 100 letech? Aha, tak to jo :-).
> 
> Moje metoda, ktera se mi osvedcila, je tahle:
> Ukladam si  hodnoty zrychleni z predchoziho kroku: a_old,
> spocitam hodnotu zrychleni (od vsech teles) v novem kroku: a,
> spocitam jejich rozdil: del_a = a - a_old,
> spocitam pomocne vektory (dt je velikost casoveho kroku):
> del_r = (dt^2)/ 6 * del_a,
> del_v = dt^2 * del_a,
> 
> a k vektorum rychlosti (v) a polohy (r) spocitanych "naivnim" algoritmem prictu
> nasledujici opravy:
> 
> r = r + del_r,
> v = v + del_v.
> 
> Pozor, tohle neni samotny vypocet hodnot r a v, ten zustava stejny jako v naivnim algoritmu,
> tohle je jen jejich oprava.
> 
> Hope this helps :-).
> 
> Petr
> 
> ---------------------------
> Petr Scheirich, Mgr.
> Petr.Scheirich na centrum...
> http://sajri.astronomy.cz
> 
> 
> 
> 
> ______________________________________________________________
> > Od: Ales Prochaska <prochaska na alsoft...>
> > Komu: Petr Scheirich <ian na amper....muni.cz>
> > Datum: Fri, 7 Jan 2005 13:17:26 +0100
> > Předmět: Re: [IAN]Pocitacova simulace
> >
> > Krok jsem zkousel ruzny, napriklad jedna hodina nebo 100 sekund, take
> > jsem jej zkousel zkracovat vzdycky kdyz se nejaka hmotnejsi telesa k
> > sobe vic priblizila.
> > 
> > Pripadalo mi, ze se nepresnost nejakym osklivym zpusobem kumuluje,
> > takze hodne vystredne drahy, napriklad s obehem 3 roky a periheliem
> > 0.1 AU skoncily tak behem 100 let na Slunci.
> > 
> > Pocital jsem to zhruba tak, ze v kazdem simulacnim kroku zmenim
> > rychlost kazdeho telesa postupne vlivem kazdeho dalsiho telesa a potom
> > zmenim polohu kazdeho telesa podle vektoru rychlosti. Dal jsem si s
> > tim nehral, protoze jsem si rekl, ze tahle cesta je zjevne spatna.
> > 
> > Ales Prochaska
> > 
> > 
> > > To je divne.
> > > Me takovyhle "naivni" algoritmus obvykle fungoval - nedaval samozrejme prilis presne
> > > vysledky, protoze chyba je velika, ale to co popisujete se mi
> > > nestalo. Jak velky jste mel casovy krok a co znamena "hned"? 
> > > Existuje ale rada zpusobu jak vysledky zpresnit - od opravy
> > > polohy a rychlosti v kazdem kroku az
> > > po Runge-Kutta metodu reseni dif. rovnic (viz napr.
> > > http://mathworld.wolfram.com/Runge-KuttaMethod.html a odkazy). Neco
> > > mam naprogramovane, takze vam to muzu v pripade zajmu poslat, ale
> > > byt vami, radeji bych si zkusil nejprve pohrat s casovym krokem.
> > 
> > > PS.
> > 
> > 
> > > ---------------------------
> > > Petr Scheirich
> > > Petr.Scheirich na centrum...
> > > http://sajri.astronomy.cz
> > 
> > >> Nevite nekdo o nejakem rozumnem algoritmu pro pocitacovou simulaci
> > >> pohybu predmetu v gravitacnim poli? Myslel jsem, ze to neni problem
> > >> ale "naivni" algoritmus typu linearni krok v case, linearni zmena
> > >> polohy nejak nefunguje, planety jsou sice v poradku ale komety mi hned
> > >> popadaji na Slunce nebo dokonce zmizi nasledkem deleni nulou :-).
> > >> 
> > >> Ales Prochaska
> > >> 
> > >> 
> > >> 
> > >> _______________________________________________
> > >> Ian mailing list
> > >> Ian na amper....muni.cz
> > >> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
> > 
> > 
> > 
> > _______________________________________________
> > Ian mailing list
> > Ian na amper....muni.cz
> > http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
> 
> _______________________________________________
> Ian mailing list
> Ian na amper....muni.cz
> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian




More information about the Ian mailing list