[IAN]Pocitacova simulace

Petr Scheirich petr.scheirich na centrum...
Pátek Leden 7 20:58:51 CET 2005


Po 100 letech? Aha, tak to jo :-).

Moje metoda, ktera se mi osvedcila, je tahle:
Ukladam si  hodnoty zrychleni z predchoziho kroku: a_old,
spocitam hodnotu zrychleni (od vsech teles) v novem kroku: a,
spocitam jejich rozdil: del_a = a - a_old,
spocitam pomocne vektory (dt je velikost casoveho kroku):
del_r = (dt^2)/ 6 * del_a,
del_v = dt^2 * del_a,

a k vektorum rychlosti (v) a polohy (r) spocitanych "naivnim" algoritmem prictu
nasledujici opravy:

r = r + del_r,
v = v + del_v.

Pozor, tohle neni samotny vypocet hodnot r a v, ten zustava stejny jako v naivnim algoritmu,
tohle je jen jejich oprava.

Hope this helps :-).

Petr

---------------------------
Petr Scheirich, Mgr.
Petr.Scheirich na centrum...
http://sajri.astronomy.cz




______________________________________________________________
> Od: Ales Prochaska <prochaska na alsoft...>
> Komu: Petr Scheirich <ian na amper....muni.cz>
> Datum: Fri, 7 Jan 2005 13:17:26 +0100
> Předmět: Re: [IAN]Pocitacova simulace
>
> Krok jsem zkousel ruzny, napriklad jedna hodina nebo 100 sekund, take
> jsem jej zkousel zkracovat vzdycky kdyz se nejaka hmotnejsi telesa k
> sobe vic priblizila.
> 
> Pripadalo mi, ze se nepresnost nejakym osklivym zpusobem kumuluje,
> takze hodne vystredne drahy, napriklad s obehem 3 roky a periheliem
> 0.1 AU skoncily tak behem 100 let na Slunci.
> 
> Pocital jsem to zhruba tak, ze v kazdem simulacnim kroku zmenim
> rychlost kazdeho telesa postupne vlivem kazdeho dalsiho telesa a potom
> zmenim polohu kazdeho telesa podle vektoru rychlosti. Dal jsem si s
> tim nehral, protoze jsem si rekl, ze tahle cesta je zjevne spatna.
> 
> Ales Prochaska
> 
> 
> > To je divne.
> > Me takovyhle "naivni" algoritmus obvykle fungoval - nedaval samozrejme prilis presne
> > vysledky, protoze chyba je velika, ale to co popisujete se mi
> > nestalo. Jak velky jste mel casovy krok a co znamena "hned"? 
> > Existuje ale rada zpusobu jak vysledky zpresnit - od opravy
> > polohy a rychlosti v kazdem kroku az
> > po Runge-Kutta metodu reseni dif. rovnic (viz napr.
> > http://mathworld.wolfram.com/Runge-KuttaMethod.html a odkazy). Neco
> > mam naprogramovane, takze vam to muzu v pripade zajmu poslat, ale
> > byt vami, radeji bych si zkusil nejprve pohrat s casovym krokem.
> 
> > PS.
> 
> 
> > ---------------------------
> > Petr Scheirich
> > Petr.Scheirich na centrum...
> > http://sajri.astronomy.cz
> 
> >> Nevite nekdo o nejakem rozumnem algoritmu pro pocitacovou simulaci
> >> pohybu predmetu v gravitacnim poli? Myslel jsem, ze to neni problem
> >> ale "naivni" algoritmus typu linearni krok v case, linearni zmena
> >> polohy nejak nefunguje, planety jsou sice v poradku ale komety mi hned
> >> popadaji na Slunce nebo dokonce zmizi nasledkem deleni nulou :-).
> >> 
> >> Ales Prochaska
> >> 
> >> 
> >> 
> >> _______________________________________________
> >> Ian mailing list
> >> Ian na amper....muni.cz
> >> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
> 
> 
> 
> _______________________________________________
> Ian mailing list
> Ian na amper....muni.cz
> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian




More information about the Ian mailing list