[IAN]Pocitacova simulace

Ales Prochaska prochaska na alsoft...
Pondělí Leden 10 12:35:47 CET 2005


Dik, zkusim to a dam vedet zda to pomohlo.

Ales Prochaska


> Ted na to koukam a vidim, ze to rozmerove nevychazi.

> Ty opravy maji vypadat takhle:
> del_r = (dt^2)/ 6 * del_a,
> del_v = dt / 2 * del_a,

> (Ve druhem vyrazu ma byt dt/2 namisto dt^2 ).

> Petr

>>
>> Po 100 letech? Aha, tak to jo :-).
>> 
>> Moje metoda, ktera se mi osvedcila, je tahle:
>> Ukladam si  hodnoty zrychleni z predchoziho kroku: a_old,
>> spocitam hodnotu zrychleni (od vsech teles) v novem kroku: a,
>> spocitam jejich rozdil: del_a = a - a_old,
>> spocitam pomocne vektory (dt je velikost casoveho kroku):
>> del_r = (dt^2)/ 6 * del_a,
>> del_v = dt^2 * del_a,
>> 
>> a k vektorum rychlosti (v) a polohy (r) spocitanych "naivnim" algoritmem prictu
>> nasledujici opravy:
>> 
>> r = r + del_r,
>> v = v + del_v.
>> 
>> Pozor, tohle neni samotny vypocet hodnot r a v, ten zustava
>> stejny jako v naivnim algoritmu,
>> tohle je jen jejich oprava.
>> 
>> Hope this helps :-).
>> 
>> Petr
>> 
>> ---------------------------
>> Petr Scheirich, Mgr.
>> Petr.Scheirich na centrum...
>> http://sajri.astronomy.cz
>> 
>> 
>> 
>> 
>> ______________________________________________________________
>> > Od: Ales Prochaska <prochaska na alsoft...>
>> > Komu: Petr Scheirich <ian na amper....muni.cz>
>> > Datum: Fri, 7 Jan 2005 13:17:26 +0100
>> > Předmět: Re: [IAN]Pocitacova simulace
>> >
>> > Krok jsem zkousel ruzny, napriklad jedna hodina nebo 100 sekund, take
>> > jsem jej zkousel zkracovat vzdycky kdyz se nejaka hmotnejsi telesa k
>> > sobe vic priblizila.
>> > 
>> > Pripadalo mi, ze se nepresnost nejakym osklivym zpusobem kumuluje,
>> > takze hodne vystredne drahy, napriklad s obehem 3 roky a periheliem
>> > 0.1 AU skoncily tak behem 100 let na Slunci.
>> > 
>> > Pocital jsem to zhruba tak, ze v kazdem simulacnim kroku zmenim
>> > rychlost kazdeho telesa postupne vlivem kazdeho dalsiho telesa a potom
>> > zmenim polohu kazdeho telesa podle vektoru rychlosti. Dal jsem si s
>> > tim nehral, protoze jsem si rekl, ze tahle cesta je zjevne spatna.
>> > 
>> > Ales Prochaska
>> > 
>> > 
>> > > To je divne.
>> > > Me takovyhle "naivni" algoritmus obvykle fungoval - nedaval samozrejme prilis presne
>> > > vysledky, protoze chyba je velika, ale to co popisujete se mi
>> > > nestalo. Jak velky jste mel casovy krok a co znamena "hned"? 
>> > > Existuje ale rada zpusobu jak vysledky zpresnit - od opravy
>> > > polohy a rychlosti v kazdem kroku az
>> > > po Runge-Kutta metodu reseni dif. rovnic (viz napr.
>> > > http://mathworld.wolfram.com/Runge-KuttaMethod.html a odkazy). Neco
>> > > mam naprogramovane, takze vam to muzu v pripade zajmu poslat, ale
>> > > byt vami, radeji bych si zkusil nejprve pohrat s casovym krokem.
>> > 
>> > > PS.
>> > 
>> > 
>> > > ---------------------------
>> > > Petr Scheirich
>> > > Petr.Scheirich na centrum...
>> > > http://sajri.astronomy.cz
>> > 
>> > >> Nevite nekdo o nejakem rozumnem algoritmu pro pocitacovou simulaci
>> > >> pohybu predmetu v gravitacnim poli? Myslel jsem, ze to neni problem
>> > >> ale "naivni" algoritmus typu linearni krok v case, linearni zmena
>> > >> polohy nejak nefunguje, planety jsou sice v poradku ale komety mi hned
>> > >> popadaji na Slunce nebo dokonce zmizi nasledkem deleni nulou :-).
>> > >> 
>> > >> Ales Prochaska
>> > >> 
>> > >> 
>> > >> 
>> > >> _______________________________________________
>> > >> Ian mailing list
>> > >> Ian na amper....muni.cz
>> > >> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
>> > 
>> > 
>> > 
>> > _______________________________________________
>> > Ian mailing list
>> > Ian na amper....muni.cz
>> > http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
>> 
>> _______________________________________________
>> Ian mailing list
>> Ian na amper....muni.cz
>> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian

> _______________________________________________
> Ian mailing list
> Ian na amper....muni.cz
> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian






More information about the Ian mailing list