[IAN] Re: MEDUZA: Proc asi takovy rozruch...

TNTRADE - Pavel Marek pavel na eastnet...
Úterý Březen 27 21:23:45 CEST 2001

Mily Lukasi,

>Ahoj,
>priznam se, ze z nekterych mailu v teto diskusi je mi opravdu smutno,
>bohuzel napr. z posledniho dopisu Pavla Marka. Myslim, ze vyvysovat jednoho
>cloveka nad druheho je zcela nefer a muze to prispet leda tak ke vzajemne
>nenavisti, ale rozhodne to neni nic, co by patrilo do seriozni diskuse.

Osobne mne neni smutno, to mi bylo drive... Dnes vidim, ze Jirkovi uz o
diskuzi tak moc nejde (alespon je to videt z emailu, ktere dostavam)...
Snazil jsem se diskuzi zklidnit a precti si laskave muj prispevek pred tim
emailem, ktery zde kritizujes (a castecne urcite i pravem, ale je to muj
nazor a jsem proste takovy, ze to co pisu si take myslim, mozna na rozdil od
jinych) . Jsem obcas uz nasr... Ale budu se snazit byt dale slusny, jak jen
to jde (i kdyz si to nektere prispevky skutecne nezaslouzi)...

Myslis ze do seriozni diskuze patri emaily typu reakci Jirky a (omlouvam se
to druhe jmeno mi uz vypadlo) na prispevek Lubose ???? Nejedna se o
vyvysovani jednoho nad druheho, ale zesmesnovani lidi v oboru astronomie,
kteri delaji pro astromii vice nez ti druzi... V zivote by mne nenapadlo se
bavit timto tonem o lidech, kteri diskutuji a odpovidaji na urovni jako je
Petr Sobotka, Lubos Brat, Milos Zejda nebo treba i ty atd. Jak je mozne ze
neodpovi na nektere konkretni a verim ze i slusne emaily, ale na tento
zesmesnovaci si jeste prihodi ??? Je to jeho pravo ale.... Zamysli se nad
tim.... Mozna pochopis proc mi tak pohnul zluci...

Moje reakce (hodne tvrda a mozna podle nekoho neprimerena, je to mozne) na
podle meho nazoru ujety email odpovida tomu, jakym zpusobem se Jirka Dusek a
(omlouvam se to druhe jmeno mi uz vypadlo) se snazi zesmesnit Lubose Brata a
pozadovat dukazy o jakych si vypadcich v pozorovanich roky dozadu diky
clanku IAN a i nezasvecenemu tento email rika jak je myslen... Jirka urcite
moc dobre vi, jak Lubos to myslel a na tomto prispevku jsem osobne videl
Jirkovi slova, jak se ho zde snazi nekdo zesmesnovat... On ty usmevy nad
Lubosem dokonce v prispevku vyjadril i graficky....

> [...]
jeden
>jediny takovyto clanek v tak sledovanem mediu muze mnohe z toho zmarit.
>Pritom i budouci CCD pozorovatel nejak zacit s promenkami musi, pochybuji,
>ze si nekdo rovnou koupi dalekohled, montaz, kameru apod. aniz by predtim
>pozoroval vizualne, a myslim ze prave z rad pozorovatelu Meduzy vzeslo a
>jeste vzejde mnoho dobrych CCD pozorovatelu. Tezko vsak prilakame nove
lidi,
>aby vubec zacli pozorovat, kdyz si budou myslet, ze to stejne nema zadny
>odborny vyznam - me by jako zacatecnika dlouho nebavilo delat odhady jen

To co zde pises je samozrejme spravne (a proto tu diskutuji, protoze to asi
ne vsem jeste doslo), ale zaznelo to uz hodnekrat a proste verim, ze se snad
nenajde nikdo kdo by s tim nesouhlasil. Nevim proc se mame vsichni opakovat.
Ja osobne si vubec nemyslim, ze delam nejakou vedu, vedu delaji ti co to
zpracovavaji a co mne "ridi"... Pokud mam byt konkretni tak par slov napr. o
me astronomii, at mozna ti nezasveceni pochopi proc je napr. MEDUZA tak
dulezita:

Zacal jsem s astronomii v roce 1978. O astronomii jsem moc nevedel, na
hvezdarne u nas byl jen astronomicky krouzek. O nejak pozorovani na vyssi
urovni se nic nevedelo...

Pak jsem si precetl clanek v KOZMOSu o praktiku na Cingove a tam jsem se
naucil alespon zakladni druhy pozorovani, poznal lidi, kteri to vedou a ridi
nejake programy v CR. Pozoroval jsem meteory, promenky, zakryty atd. Asi do
roku 1990 jsem se snazil neco pozorovat. Dokonce par rad mam v zaznamech (a
asi 30 jsem jich svoji vinou ztratil, pri stehovani jsem ztratil denik a
pozorovani, ktera jsem predtim odeslal nedosla....) Pak jsem proste nemel
cas.

Od roku 1997 se snazim opet trosku neco delat, casu mam malo a okoli mi
casto predhazuje proc to vsechno delas ??? Vzdyt to nema zadny smysl, chleba
levnejsi nebude... Venuj se firme a rodine... A ja presvedcuji, ze mne to
proste bavi a obcas se neco hezkeho zmeri ci objevi. Pak jsem narazil na
stranky MEDUZY a poznal lidi, kteri skutecne neco delaji. Jsou mladi,
ambiciozni a povazuji to za cast sebe... Nepozoruji do supliku, venuji tomu
hodne casu, data zpracovavaji, spolupracuji s odborniky a jejich program se
mi libi, ma vysokou uroven pripravenosti a profesionality... A tak jsem
zacal zase pozorovat. Po case jsem se naucil i trochu se CCD a obcas neco i
napozoruji (poslednich par mesicu je to slabsi). Snazim se ale podporovat
mlade v regionu, kteri na tom treba nejsou financne moc dobre, ze proste
jedu tam ci onam jedou se mnou, sdeluji jim kde jaka akce je, poradim
pomuzu... Napr. na setkani MEDUZY jede jen z nasi astronomicke spolecnosti v
HK 6 lidi !!!!!!!!!!! a za meho cca 3 leteho pusobeni v MEDUZE se o MEDUZE i
u nas v HK vi, je o ni zajem a rada novych tvari vstoupilo do MEDUZY...
Snazim se i trochu psat do zdejsiho Povetrone... Ja moc casu na pozorovani
nemam (rodina, prace, internet) a tak se snazim podle svych moznosti proste
prispet... I k tomu prispelo vizualni pozorovani. Prave MEDUZA rozjela CCD
pozorovani v HK a pritahla treba Martina Lehkeho k CCD a to je hodne dobry
vysledek, protoze ten je skutecny "pozorovatel". Proste diky MEDUZE zacali
po 15 letech v HK promenky zit... A to po 15 letech !!! A zejmena diky
MEDUZE....

Presne jak pises, zadneho zacatecnika nebavi delat pozorovani jen tak, je
nadseny, kdyz odesle kresby planet do statu a prijde jim zpet ze jim to
prijali, kdyz sve jmeno najdou napr. na vypise na konferenci atd. Nekteri
nepozoruji, treba v tom nic nenasli, zadnou svoji krasu... Hodne lidi si
hraje na vedu, ale je to jejich hra... Nyni ti co nikdy nepozorovali, maji
padny argument, proc nepozoruji a ja kdyz jim budu rikat, pojed se mnou
napr. na expedici tak odpoved muze znit "Vzdyt to nema cenu, nemam CCD za
nekolik desitek ci set tisic, psali to i na IAN..." a ja mohu pouze
opakovat, ze nemaji pravdu, ze staci jen to, kdyz se neco naucis, ze kdyz
prokazes ze to s pozorovanim myslis vazne, treba se k ni dostanes (v HK jsou
dve, jedna v provozu, druha brzy take)... Pokud ale nezacne vizualne nenauci
se zakladnim principum treba jen zpracovani pozorovani, zakladnich navyku
jako hledani po obloze (me nejslabsi misto, kdyz vidim mapku s mlecnou
drahou, jdu do kolen) a i zodpovednosti. V HK neni jednoduche se dostat k
CCD, ale jde to, pokud clovek ma skutecny zajem a cas...

Musim rici, ze naval u CCD v HK take neni, o pozorovani maji zajem vice mene
dva lidi, ostatni to bud neumi, nemaji na to cas a nebo to maji desitky
kilometru. Lidi nemaji cas nekam jezdit a jsou radi, kdyz jim ukazeme nejaky
serioznejsi program, kteremu by se mohli venovat treba o vikendu a nemuseli
klepat a zadonit u hvezdarny. Casem z nich budou mozna dobri pozorovatele,
mozna z nejkterych i profesionalni astronomove... Hodne prispevku je
kolikrat zatizena tim, ze lidi prosli BRNem, mekkou promenaru, jednou z
nejaktivnejsich hvezdaren u nas... Vzijte se ale do problemu ostatnich
zajemcu o pozorovani, kteri to maji desitky ci stovky kilometru... A neni
pro ne prave vizualni pozorovani promennych hvezd dobrym zacatkem ???? Proc
jim brat jejich snahu se timto oborem zabyvat a degradovat ho na zbytecne
mrhani casem ????

>Tim v zadnem pripade nemyslim, ze bychom meli novackum neco nalhavat, ale
>musime vsichni davat pri psani clanku o vyznamu pozorovani velky pozor,
>abychom je neodradili i od toho, co jeste ma nejaky vedecky vyznam (i kdyz
>nemusi byt nijak svetoborny!).

V tom mas pravdu... Protoze jinak kdyz jsem prestal pozorovat udelal jsem
vlastne dobre a nyni si myslim, ze to byla chyba... Nyni si to nemyslim, v
astronomii je rada skvelych lidi, ktere rad vidim, se kterymi si rad bavim.

>Lukas

Pavel Marek