[IAN] Re: pet setin mag

Rudolf Novak novak na hvezdarna...
Pondělí Březen 26 15:16:25 CEST 2001

Ahoj MICHALE,

prestoze teprve sbiram sily na reakce, neodpustim si:

> Hranice 0.05 mag neni nikterak fantasticka - Kamil Hornoch dosahuje presnosti
> asi 2x lepsi a taktez pozoruje okem (to je ale rarita, abych to vyvazil -
> zacatecnik miva kolem 0.2 mag...). Vhodne stanovenymi srovnavackami,
> dostatecnymi zkusenostmi  a spravnou metodou toho dosahnout lze. Ja si chybu
> zkousel stanovit jedine u skladane zakrytovky asi z 288 odhadu a vysla mi
> stredni chyba 0.06 mag., ale nevim, jestli korektni matematickym postupem...
> MICHAL

Nejsem sice zadny zdatny matematik, ale rekl bych, ze tu pletes jabka a
hrusky. Hovorit o nejistotach je znacne osemetne, nerikas-li, jak jsi ty
nejistoty zjistoval. Vis, prestoze mam tady na HaP 40cm a CCD kameru,
REALNE nejistoty mereni behem cele noci na urovni 0.01 mag se dosahuje
jen za tech nejlepsich podminek - casto si lide pletou nejaka cisla co
jim pisi nejake softwary s nejistotou mereni - ta byva mnohdy az 10x
vetsi. Problem vesmes je, ze lide neumi tu nejistotu odhadnout...

Rudolf