MEDUZA: Re: [IAN] Promenne hvezdy (fwd)

MICHAL HALTUF haficheck na seznam...
Pondělí Březen 26 14:58:25 CEST 2001

> Prvni je eruptivni kataklyzma SU UMa, druha je Mira. Oboji docela zname. Zatimco graf te prvni je dosti zasumeny (nepocitam-li stavy, kdy je hvezda jasna, myslim jen tehdy, je-li slaba. Pak je patrny rozptyl toho grafu. A to ta hvezda neni cervena!), druhy je temer idelani. Je to tim, ze SU UMa je v minimu velmi slaba, zatimco Mira je jasna vic nez dost. Presto, v maximu Miry je patrne, ze data maji vetsi sum - pozoruje ji totiz vice lidi, hvezda je to narudla a ouva. Pak uz moc zalezi na tom, jak se to zpracuje. A v tom je jadro pudla. Ona totiz ta diskuze ma byt dle meho vedena spis smerem - je mozne vizualni data dobre zpracovat?

Jako kazda jina data je i vizualni data mozne zpracovat, jen je potreba dat vetsi pozor. A sum nevadi, jiste vis, ze existuje spousta matematickych metod na jeho uspesne omezeni  -jak jiz zde bylo napsano "Je lepsi mit mnoho dat vizualnich nez nekolik CCD mereni..."

> Prvda je na obou stranach. Zalezi jen na tom, kdo pozoruje. Jsou lide (Kamil Hornoch, Jan Kysely, Lukas Kral), kteri pozorovali nezavisle na CCD (fotometru) a dospeli k pomerne shodnym vysledkum. Ostatne, na konci najdete odkaz. Oko se skutecne da vycvicit, ale jak je v clanku napsano, tech lidi je MINIMUM!

Co myslis ze zpusobi ten clanek? Ja bych rekl neco takoveho - pozorovatel, ktery se az doted spolehal vicemene na sebe a mel do teto chvile bezvadne pozorovaci vysledky, uveri, ze vizualove jsou na 2 veci ( :-). Rekne si tedy, ze odted bude pozorovat pouze pro svou potechu - stejnak jeho data jsou k nicemu, ze? Vidi, ze minimum nejake pekne zakrytovky ma nastat o pulnoci, rekne si "Aha, minimum bude o pulnoci" a napozoruje minimum o pulnoci - stejne jsou jeho data k nicemu, ze? (tak proc se snazit...). Pozorovani odesle, jenze ouha  - minimum nastalo rano. Prijde k tomu odbornik, chce pouzit vizualni data, ale zjisti, ze jsou k nicemu - a oni osatne jsou k nicemu, ze? Tim, ze rikate, ze vizualni data jsou k nicemu v podstate zpusobite to, ze k nicemu jsou... tedy pokud lidi berou IAN jako seriozni cteni a
uveri, ale to uz je jina otazka (tim nechci urazet serioznost IAN, cele cislo jsem naposledy cetl, kdyz vyslo asi 100. vydani...)

> Ano, ale pokud se nekde publikuje perioda (cyklus) svetelnych zmen na zaklade vzualnich pozorvani treba 210 dni a na zaklade fotmetrickych se pak zjisti treba 270 je jasne, ze ta vizualni data jsou asi spatne. Konkretne toto se myslim stalo prave s daty, ktera mel Jiri v diplomce.

Je vysoce pravdepodobne, ze pravdu maji oba (pokud je mereni delano v ruzne casove epochy). Hvezdy casto meni svou periodu, aspon ty SR, docela nepovedeny priklad, ale nemohu soudit - podrobnosti neznam.

> Nicmene v pripade VSNETu napriklad podobnym zpusobem jeden clovek pozoroval superhumpy dokonce (myslim) driv, nez CCD kamery!). Ale to jsou rarity... Nikoli pravidlo

To neni pravidlo, ale ani rarity.

> viz co jsem psal o tech lidech u nas o neco vyse. naopak zase uznej, ze existuji taci v Cechach, kteri temer kazdy rok na konferenci hovori o tom, jak VIZUALNE pozoruji zjsaneni v primarnich minimech zakrytovych dvojhvezd :)))

Stejne jako existuji novinari IAN a MF Dnes, tak existuji novinari Blesku (i kdyz mam dojem, ze dnes jsou tu taci, kteri by IAN radi prendali do druhe skatulky... :)

> Ale to je naprosty nesmysl. To je videt, ze jsi to nikdy neprogramoval. Tady musis byt velmi opatrny, kupriklady algoritmus PDM, jez je zalozen na proncipu minimalizace sumu ve fazovem diagramu prave stoji a pada na tom, ze data MUSI BYT CO NEJPRESNEJSI. Takze honestly: - v konkretnich pripadech na tom zalezet nemusi (zalezi na numricke metode, jeji robustnosti), ale nezobecnuj to. To by te prof. Humlicek hnal pekne svinskym krokem :)

Nikdo nemluvi o PDM, nekonkretizuj to, byly delany pokusy s jakousi metodou, ktera je pouzivana napr. v Kissove praci (podrobnosti u Ondry, ja si to nepamatuju), tam dokazali, ze vysledky na sumu nezalezi (testovana data s pomerem S/N 1 a 100 pro ruzne hodnoty periody a periody vysly stejne)

> Osobne to vidim tak 5 maximlane deset let. Ale spis pet. ten Paczynsky, Macho, MISAO a pod jsou krasne priklady, ze dnes uz se to rozjizdi na plne obratky.

Az se chce pouzit Jirkova nekolikrat zopakovana veta - to je jen nekolik malo pripadu, az ukazes, ze tyto projekty jsou stejne vykonne jako vizualove dohromady, pak uverim :-) Ted vazne, myslim, ze vyznam urcite maji (jeste bych pridal TASS), ale jeste to chvili potrva, nez prevezmou "kontrolu".

MICHAL