[IAN] Re: diskuse o promennych hvezdach

TN TRADE - Pavel Marek pavel na eastnet...
Pondělí Březen 26 14:30:37 CEST 2001

    Ahoj Milosi,

    jsem rad, ze jsi se ozval...

    Rad jsem si to precetl. K tvemu prispevku nelze nic rici, proste jen souhlasit. (alespon z meho pohledu). V kazdem dekuji za uvedeni techto informaci. Myslim, ze jsou velmi zajimave a ze opet poukazuji na zpusob argumentace autora at uz z pouzitim tveho jmena nebo dobou chystani clanku... Dnes uz bych se byt jim zacinal skutecne stydet a to beze vsi zasti, jak mi opet zase nekdo urcite nadhodi....

    Pavel Marek

    Vazeni diskutujici!

    Dnes jsem se prokousal prispevky ohledne zverejneneho clanku J. Duska o vizualnim pozorovani promennych hvezd. Chtel bych poznamenat jen nekolik veci. Prost jakychkolik emoci, bych rad sdelil, ze v jedne z odpovedi pouzil J. Dusek na svou obranu tvrzeni: "Oslovil jsem i Milose Zejdu, ale ten mi sve texty dodal davno po terminu." Chtel bych rici, ze jsem byl osloven 22.8.2000 vecer mailem, ktery vysvetlil akci a neuvedl zadny termin! Dostal jsem dotaz:"K vysledkum amaterskych pozorovatelu, pokud pouzivaji pouze sve "oci", panuje ze strany profesionalu znacna neduvera. S ohledem na stale se rozsirujici CCD kamery, maji takova pozorovani dnes jeste smysl?"
    Na mail jsem reagoval nasledujici den. Po upresneni nejakych veci jsem 24.8.2000 (necele dva dny po vyzadani) zaslal nasledujici odpoved:
    "Vizualni pozorovani ma i dnes v dobe fotoelektrickych fotometru a zejmena CCD
    techniky smysl. Argumenty proti vizualnim pozorovanim hovori jasne - mala
    presnost, zatizeni subjektivnimi vlivy. Pozorovatele jsou velmi ruzni, najdeme
    vynikajici jedince s takrka fotometrickyma ocima i takove, kteri by meli zustat
    jen u toho, ze se budou kochat krasou nocni oblohy bez snahy o nejake odbornejsi
    "pokoukani". Pri spravnem zpusobu pozorovani a spravnem zpracovani daji vizualni
    pozorovani velmi cenne udaje o chovani promennych hvezd, casto zcela unikatni
    jedinecne, ktere pokryvaji velmi dlouhe casove obdobi. Prave delka casovych rad
    pozorovani castecne smazava handicap mensi presnosti vizualnich pozorovani. Az
    budou CCD kamery nebo podobne detektory k dispozici zcela bezne za lidove ceny,
    pak zrejme nastane soumrak vizualnich pozorovatelu, ale takova doba jeste
    (alespon u nas) neni."
    Je samozrejme veci autora, zda vyzadane odpovedi pouzije ci nikoli. V kazdem pripade neni pravda, ze jsem odpovedi zaslal davno po terminu.

    Rada argumentu na obranu vizualnich pozorovani jiz zaznela. Nesouhlasim zcela se zavery Zdenka Mikulaska, ktere v tomto smeru pokladam za extremni. Muzeme se potkat s kvalitnimi daty i pozorovanimi, ktera za nic nestoji. Pecet "kolektivni viny"je spatna. Meli bychom velmi rozlisovat - rozdil je napriklad v pozorovanich zacatecniku a zkusenych (a stale aktivnich) pozorovatelu. Oddelime-li zrna od plev muzeme vhodnym, korektnim zpracovanim ziskat kvalitni vysledky i z mene presnych dat.

    Mel bych jen jeden dotaz, ktery tady zatim nepadl. V clanku je uveden pocet zadosti o data AAVSO v sedmdesatych a osmdesatych letech. A jak je to v devadesatych letech? Tezko muzeme poukazovat na soucasny trend, kdyz tam srovnani z posledni dekady chybi.

    S pozdravem Miloslav Zejda