[IAN] Re: precese

Pavel Adamek pavel.adamek na ima...
Středa Duben 11 10:07:51 CEST 2001

Jan Hollan napsal:

>Ano, data k tomu lze nalézt z mého loňského příspěvku do
>jiného www-mailinglistu zde na amperu,
>
>   Linkname: [Gw] Doba ledova prijit nemuze
>
> -- ten vede na adresář                 /clanky
>
>a konkrétně na soubory doba_led.*

Not Found
The requested URL /gw/2000/000000.html was not found on this server.

ale přes archív mailinglistu Astro jsem se tam dostal:

http://amper.ped.muni.cz/gw/clanky/html.format/doba_led.html

>Poslední URL z nich (až na můj email)
>je na Bureau des Longitudes
>  ftp://ftp.bdl.fr/pub/ephem/sun/la93 ,
> kde lze najít spočtená standardní data i programy, kterými lze takové
>věci počítat. V jiných adresářích jsou i jiné fortranské programy pro
>různé efemeridy i jejich výsledky.

Zajímavé, někdy si musím najít čas si s tím pohrát.

> [...]
>periodě se mluvívá) a cyklus změny excentricity spíš 95 tisíc let než 100
>tisíc (to ale nic periodického není, díky tomu bude teď bývat excentricita
>malá a doba ledová dlouho, velmi dlouho nemůže přijít).

>To je ale precese v inerciální vztažné soustavě, tj. např. vzhledem ke
>stálicím. Vpomínal jsem, kde se uplatňuje ta kratší doba. Klimaticky
>významná je precese vzhledem k periheliu, tj ve vztažné soustavě, kde je
>perihelium Země stále stejným směrem, a ta má periodu kratší, spíš tak 22
>tisíc let. Cyklus s touto délkou se pak projevuje v letní insolaci

Aha, a mě bylo pořád divný kde vzali těch 23 tisíc,
když všeobecně známá perioda vyplývající z pohybu jarního bodu je 26 tisíc
(1 / (0,013969 stupně za rok / 360 stupňů) = 25771 let).

V Hvězdářské ročence jsem našel údaj
změna střední délky perihelia 0,000047 stupně za den,
to je tedy 0,01716675 stupně za rok, odtud perioda asi 21 tisíc let,
takže to vypadá že tenhle údaj se vztahuje k okamžitému jarnímu bodu.
Celkový pohyb ke hvězdám by tedy měl být
0,01716675 - 0,013969 = 0,00319775 stupně za rok, perioda 112579 let.
(Jenom přibližně, protože výchozí hodnota pohybu perihelia
byla jen na dvě platné cifry.)
Jinak řečeno 1 / (1 / 20971 - 1 / 25771) =  112592 let.

Podle Astronomické  příručky délka perihelia = arctg(h / k),
k = -0,0037408 - 0, 0000823 T
h = 0,0162845 - 0, 0000620 T
což mi dává v prvním přiblížení periodu 111573 let,
takže nějakých těch 112 tisíc let pro siderický pohyb perihelia
bude snad správně.

      Pavel