[IAN] Dalekohledy

Martin Gembec gembem00 na pf....cz
Pátek Květen 18 15:44:27 CEST 2001

Ahoj. Jenom neco k tem dalekohledum.

Kdyz tu padl dotaz, proc je cockovy dalekohled lepsi nez zrcadlovy (pri
koukani na Jupiter), domnivam se, ze casto uvadeny argument je chveni
vzduchu uvnitr tubusu zrcadloveho pristroje. Tim padem je pri koukani na
planety ci Mesic (udajne) lepsi vzdycky stejne velky cockovy dalekohled
nez zrcadlovy. Zcela opacne je tomu ale pry u plosnych objektu typu "deep
sky". Na ty se vyplati koupit zrcadlovy a ten pak muze za stejnou cenu mit
mnohem vetsi prumer, coz je zde potreba. Nu a mensi kvalita obrazu na
planety nemusi pak ani tak bolet.

Ale rad bych rek, ze praktickou zkusenost s koukanim pres velky zrcadlovy
dalekohled nemam.

Dalsi otazkou je pak ohnisko objektivu. Na svetelnost dalekohledu ma sice
rozhodujici vliv prumer objektivu, ale prave ohniskova vzdalenost take.
Proto dalekohled 115/900 ma temer 2x mensi svetelnost nez dalekohled
115/500. Je to mozne dobre pochopit i jinak. Pouziji li k obema
dalekohledum stejny okular, napr. 30 mm, je jasne, ze zvetseni bude u
prvniho 30x u druheho asi 16x. Mensi zvetseni zde ale zaroven znamena
vetsi svetelnost, nebot prumer maji oba stejny. (Viz. triedry s jejich
obecne znamou velkou svetelnosti - napr. u triedru 10x50 je pomer prumeru
v milimetrech vuci zvetseni 5:1. Kdyz to udelame nyni stejne pro ty nase
dva dalekohledy 115/900 a 115/500, dostavame napr. s okularem 30mm pomer
3,8:1 resp. 7,6:1. A tady uz je videt, ze prvni dalekohled je vlastne
svetelnejsi nez triedr, nicmene ani druhy na tom jeste neni tak spatne).

V cem tedy vlastne spociva to, ze se vyrabi dalekohled se stejnym zrcadlem
o ruznych ohniscich? Pokud budu chtit dosahnout velkeho zvetseni, pak
dalekohled 900mm je lepsi, ale svetelnost pri takovem zvetseni nebyva moc
velka. (Obecne pro tyhle dva typy plati ze nejvetsi rozumne zvetseni u
obou je cca 2x115 tedy 230x, coz dosahnu s okularem o ohnisku asi 4mm u
prvniho z nich a (a tady je ten zadrhel) 2mm u druheho typu (500mm) - coz
znamena, ze takovy okular snad ani nesezenu nehlede na jeho nizkou
svetelnost a tim padem se u dalekohledu s ohniskem 500mm mohu rozloucit se
zvetsenim vice nez 120nasobnym - ale i to si myslim neni tak malo
vzhledem k neklidu nasi atmosfery).

No, jiste se najde jeste rada dalsich problemu, pokud jsem se nekde
vyjadril spatne, tak to prosim omluvte.

Martin Gembec

On Fri, 18 May 2001, Antonin Holik wrote:

> napište panu Matouškovi (www.dalekohledy.cz) nebo se tam zajeďte podívat.
> Ten vám poradi, co koupit. Mě osobně Bresser (stejny typ, na jaký
> se ptáte)
> rozmluvil, prý má nějakou vadu zrcadla (nevzpomenu si momentálně jakou,
> prostě je tam jiný typ než by tam měl být. Koupil jsem si od něho GS 280
> (114/910 Newtona) a jsem s ním maximálně spokojený.

Dekuji ..
Vypada to dobre - akorat skoda, ze to je v Praze (ja bydlim v Olomouci a ve
Valasskem Mezirici). Precejenom bych to rad videl pred tim nez to koupim ..
nu co prinejhorsim tam zajedu, vsak dalekohled clovek nekupuje kazdy tyden
:-)

Jenom bych rad rozsiril svuj dotaz. Jaky vliv ma ohniskova vzdalenost ?
Prumer objektivu ma vliv na svetelnost. V kombinaci s prumerem okularu
urcuje uhlove zvetseni. A ohnisko je dobre k cemu ? Jsou ram velke rozdily:
115/500 - 115/900.
Taky co se tyce tech okularu, u toho Bressera maji spousty hledacku ale jsou
u nich takovato cisla: 24.5 mm, 20mm, 12.5 mm, 6 mm. V clancich v Prirucce
se mluvi o prumerech 7 mm - 0.5 mm (coz mi pripadne realnejsi) - jak to je ?

Antonin Holik

http://home.pf.jcu.cz/~gembem00