[IAN] Dalekohledy

Lukas Kral krall na troja....cvut.cz
Pátek Květen 18 15:46:29 CEST 2001

>Jenom bych rad rozsiril svuj dotaz. Jaky vliv ma ohniskova vzdalenost ?
>Prumer objektivu ma vliv na svetelnost. V kombinaci s prumerem okularu
>urcuje uhlove zvetseni.

Ne, tak to neni. Zvetseni je rovno podilu ohniskove vzdalenosti objektivu ku
ohniskove vzdalenosti okularu. Ohniskove vzdalenosti tedy vyhradne urcuji
uhlove zvetseni.

>Taky co se tyce tech okularu, u toho Bressera maji spousty hledacku ale
jsou
>u nich takovato cisla: 24.5 mm, 20mm, 12.5 mm, 6 mm. V clancich v Prirucce
>se mluvi o prumerech 7 mm - 0.5 mm (coz mi pripadne realnejsi) - jak to je
?

Nepletete si zde nahodou hledacky s okulary? Myslim ze ano.
Uvedena cisla 24.5 mm, 20mm, 12.5 mm, 6 mm totiz odpovidaji beznym
ohniskovym vzdalenostem astronomickych okularu. Tedy ohniskove vzdalenosti,
nikoli prumery. Ja pisu vyse, urcuji zvetseni.

Cisla popsana v Navodu na pouziti vesmiru jsou neco jineho - jsou to sirky
paprsku vystupujiciho z okularu pri danem zvetseni a prumeru objektivu. Tato
sirka vystupniho paprsku, zvana tez "vystupni pupila", nema byt vetsi nez 7
mm (prumer zornicky oka ve tme) a zaroven nema byt mensi nez 0,5 mm, protoze
pak dochazi k silnym ohybovym jevum, ktere znehodnocuji obraz. Velikost
vystupni pupily vypoctete jako:
d = D / z
kde D je prumer objektivu a z je pouzite zvetseni.

Z tohoto vyplyva, ze pouzitelna zvetseni u dalekohledu s prumerem objektivu
D v milimetrech se pohybuji od cisla D/7 do 2*D (priblizne).

Zdravi
Lukas Kral