Re: www stránky MŽP - změna klimatu

On Wed, 17 Feb 2010, Jana.Kontrosova@mzp... wrote:

Co se týče dokumentů, které byste chtěl zveřejnit na stránkách MŽP,
glosář je velice přehledný a užitečný materiál, ale obsahuje gramatické
chyby a některé texty by bylo potřeba přeformulovat.

Vážená paní kolegyně,

to bych se moc divil, kdyby byl bez chyb. Já sice o jeho korektury poprosil několik lidí, ale skutečně to prošel jen klimatolog Pavel Šťastný, který jako Slovák ideálním korektorem češtiny není. Mohl bych to po sobě zkusit přečíst ještě jednou sám, ale říkám si, že bych měl pracovat na věcech, které nikdo jiný udělat asi nemůže, navíc bych si svých chyb nemusel ani napotřetí všimnout. Takže prosím prosím, pusťte se do korigování, jak co najdete. http://amper.ped.muni.cz/jenik/syr/gloss/g2010.odt je zdrojový text -- ale ani nemusíte psát tam, stačí mi prostě emajl s doporučeními, ono je to díky heslům snadné lokalizovat.

Na stránkách jsme se rozhodli ponechat stávající verze zpráv SPM a dokumenty neaktualizovat - 4AR IPCC byla publikována v roce 2007 a dle našeho názoru je překlad dílčích zpráv dostatečný pro běžné uživatele webových stránek MŽP.

Jestli vám připadá, že pojem projekce (vyrobil jsem i na to dnes heslo na wikipedii,
    Linkname: Projekce (vývoj)
lze maskovat různými opisy, je to jistě věc názoru. Já po létech snah o osvětu v této oblasti dospěl k názoru, že to tak nejde, zamlžený jazyk vede k mlhavému myšlení. Chybama se člověk učí. Že jsem to v původních verzích překladů nechal, je jen a čistě mea pulpa, poučil jsem se až z překladu Glosáře. Jakkoliv mi formulace "projektuje se", které jsem nyní byl nucen aplikovat (jistě by se to dalo psát jinak, ale já to opravoval jen věcně, v kalupu), připadají hrozné.

Nicméně, je zde ještě další důvod: já až nyní zjistil, že v SPM Fyzikálních základů byly až doposud staré, neúplně počeštěné obrázky Jiřího Mikšovského, ani nevím, jak jsem to tak mohl nechat. V aktuální verzi jsou už ty novější, připravené pro SYR i pro mžp.

Pokud byste skutečně na stránkách nechali ty verze staré, tak z nových odkaz na mzp.cz vypustím, bylo by to zmatečné.

jisti, že odborná veřejnost raději využije jiné dostupné zdroje v
originálním znění a hlavně aktuální informace běžně přístupné na stránkách
IPCC.

Jen kdyby tam nějaké aktuální informace byly... Odborná veřejnost jistě, ale kolik lidí to v Česku je? Čtyři, pět nebo i víc? SPM jsou přinejmenším pro všechny politiky, úředníky, učitele, ... jestli běžně užívají stránky MŽP, to nevím, ale nabízet jim tam spolehlivé čtení by nebylo od věci, kdyby tam zavítali.

Zařazení tématu 6 do českého překladu souhrnné zprávy neodpovídá
zkrácené anglické verzi, na kterou se na stránkách odkazujeme.

Já s prominutím neumím takovou zkrácenou verzi najít. SPM Souhrnné má 22 stran, které ale sumarizují jen pět kapitol Souhrnné zprávy, která má bez SPM stran ani ne dvakrát víc, pouhých 54. Žádnou verzi s rozsahem mezi těmito dvěma dokumenty neznám. Tu šestou kapitolu, tedy Téma 6, SPM neobsahuje, neb není co zkracovat, kapitola má jen dvě velmi stručné stránky. Zkrácení Souhrnné zprávy tak představuje SPM spolu s Kapitolou 6. V češtíně tak máme ze Souhrnné zprávy SPM, tu poslední stručnou kapitolu, a Glosář, navíc i hypertextový anglický, na IPCC takový není.

Vaše aktivita je obdivuhodná, ale z výše uvedeného vyplývá, že v současné
době bychom měli zájem jenom o glosář pojmů (verzi CZ+EN v pdf formátu) v
případě, že v dokumentu bude upravena gramatika a formulace vět.

To je na Vás, ty úpravy. Nebo na i dalších uživatelích -- je to dlouhý a složitý text. Budete-li váhat, zapůsobím nakonec jako rozhodce, takže bez obav...

Pokud byste ale při osvětě veřejnosti chtěli dále nevládním strukturám pomoci, věřím, že alespoň Kodaňská diagnóza (moc toho z ní česky nemáme, jen Shrnutí a "boxy", ty jsou ale velmi dobré), studie WWF k Arktidě a zpráva EEA by zmínku na webu ministerstva zasluhovaly. Šíření si určitě zaslouží i Ekonomie ekosystému a biodiverzity, už kvůli tomu letošnímu roku biodiverzity. Viz můj dopis do listu gw z listopadu.

Mockrát děkuji za pochopení a přeji hezký den.

Rozhodně Vás nechci nijak honit, jsem moc rád už za to, že fungují ty původní stručné URL /klima. S nima není ponechání starých verzí SPM na webu žádná ostuda. Já mám také restů až nad hlavu, splnil jsem dnes jen jeden slib, totiž wikiheslo:
    Linkname: Radiační působení - Wikipedie, otevřená encyklopedie
     http://cs.wikipedia.org/wiki/Radia%C4%8Dn%C3%AD_p%C5%AFsoben%C3%AD
 (bylo to mé první, co jsem na W založil, namořil jsem se s tím...).

Jedno z možných snadných řešení, jak s tou hromádkou dokumentů, co jsem redigoval nebo vytvořil, naložit, je asi prostě URL na http://amper.ped.muni.cz/gw -- s poukazem, že tam je další poučné čtení, něco z toho o třídu aktuálnější než stařičké produkty IPCC.

pěkně zdraví
 J. Hollan