Re: pára a večer

1) Science Café jsou pravidelné populárně naučné diskusní večery pořádané Otevíráme o.s. v Českých Budějovicích ve spolupráci s PřF JU. Nad tématem Globální změny klimatu: mýty a fakta bude v úterý 16. 2. od 19:00 v Galerii Měsíc ve dne diskutovat Mgr. Andrea Kučerová a RNDr. Stanislav Mihulka, Ph.D.

2) http://www.osel.cz/index.php?clanek=4868

Jirko,

to jsou opravdu šílený kydy, ještě že to je na adrese osel. Jestli by se teda ta dnešní seance v Café neměla pojmenovat nějak přiléhavějc... třeba inteligent dyzajn kafe.

Jak to je doopravdy, to si nejlíp přečíst na http://realclimate.org --
viz hlavní odkaz na spodku mé stránky http://amper.ped.muni.cz/gw,
kam bys snad mohl kolegu Mihulku taky odkázat. Na realclimate probrali ty věci v sérii článků, co je nyní vidět na aktuální první stránce, všecky.

Jeden odkaz, co jsem tam dnes našel (ve "with inline responses") je pěkná práce, která označení Science nedělá hanbu:
http://holocene.meteo.psu.edu/shared/research/mannetal_science09/mannetal_science09.html
 -- ta ukazuje, kde bylo kdy jak teplo v uplynulých patnácti stech letech.

----------------

Nakonec mimo aktuální fosilní kampaně: pěknou ilustrací, že hlavním hybatelem oteplování těžko může být změna evapotranspirace, je poslední obrázek ve velmi poučném populárně vědeckém (vskutku vědeckém) textu Jima Hansena, viz jeho stránku http://www.columbia.edu/~jeh1/
nebo přímo
   Linkname: If It's That Warm, How Come It's So Darned Cold?
   http://www.columbia.edu/~jeh1/mailings/2010/20100127_TemperatureFinal.pdf

-- ono to největší oteplení nastává v našich šířkách nikoliv v létě, když praží slunce a změna evapotranspirace by mohla hrát nějakou roli, ale v zimě...

Jinak, jak jsem znovu hloubal nad tím, jestli nezměnit sousloví radiační působení, aby nemátlo (nic lepšího jsem ani po deseti dnech úsilí nevymyslel), tak jsem si pročetl důkladně relevantní části kapitoly 2 Fyzikálních základů. LUC ve smyslu vodní páry je tam pojednána tak důkladně, jak to jen jde. Radiačním forcingem, čili změnou energetické bilance Země, se to nijak popsat nedá. Jde o vlivy lokální, které tam nazývají non-initial radiative effects, čili jevy, které na svém počátku nemají na RF žádný vliv.

Viz:
Chapter 2: Changes in Atmospheric Constituents and in Radiative Forcing
 http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/wg1/ar4-wg1-chapter2.pdf

všecky pěkně zdraví
 Jeník