svetelne znecisteni

Vážený pane Pěnkavo,

materiály ke kvalitnímu venkovnímu osvětlování jsou dostupné z adresy
 http://svetlo.astro.cz

 -- kromě přímých odkazů odtud jsou ale různé další technické informace
roztroušené po archivech mé vybrané pošty
  http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters
 nebo ve členském archivu konference svetlo-c na nějž se doklikáte z
adresy počítače,
  http://amper.ped.muni.cz
 (hned Vás tam přihlásím jako člena, co má pro pohodlí vypnuté zasílání
pošty, ale může do archivu. Ten je ale zcela neveřejný a nelze informace
z něj posílat dál -- je to platforma spojenců podporujících navrženou
legislativu).

Různé haraburdí k osvětlování lze také najít přímo v adresáři
  http://amper.ped.muni.cz/light
 -- tam vždycky dávám nové věci, odkaz na ně se obvykle objeví jen
v některém mailinglistu.

O co přesně by v nebližší době mělo při snižování světelného znečištění
jít, to by měl stanovit prováděcí předpis (MŽP jej zamýšlelo jako nařízení
vlády). MŽP chce ke světelnému znečištění sestavit komisi, jejímž členem
byste jistě měl být, a ta by měla přesné znění prováděcího předpisu
probrat.

Podklady pro předpis (či předtím i doplnění zákon) jsem chystal já, MŽP na
to dalo mé hvězdárně koncem roku objednávku. Výsledný materiál je jeho
vlastnictvím. Pro Vaši informaci Vám ale pošlu login a heslo do adresáře
(zvlášť, kdybyste chtěl tento dopis někomu fw.)
kde jsou texty podkladů (možná ne poslední verze, ale téměř) přístupné,
stejně byste je od Ministerstva brzy dostal.

Prováděcí předpis jsem navrhoval podle zákona platného v Lombardii, ale
výrazně jsem jej změkčil (např. vypustil zaclonění věží nad nádražími do
tuším dvou let, protože požadavkem poslanců bylo, aby zákon bezprostředně
nevyžadoval žádné náklady). Jistě není problém jej přitvrdit, kdyby se
ukázala společenská potřeba a oprávněnost nějakých nákladů.

Nyní je zákon v Senátu, jehož
  Výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí
 doporučil světelné znečištění z něj vypustit. Bylo to pod vlivem textů,
které senátorům předal Ing. Jaroslav Kotek, předseda Společnosti pro
rozvoj veřejného osvětlení (viz odkazy a komentáře *kot* v adresáři
  http://amper.ped.muni.cz/light/drafts ). Ten také asi senátorům dal
jeden můj podkladový text, který mu v dobré víře svěřila pracovnice
Ministerstva (to nic takového nezamýšlelo).

Jak jsem říkal, zítra jedná o zákonu výbor pro evropskou integraci, je
důležité, aby světelný doplněk rovněž neodmítl. Ve čtvrtek pak jedná celý
Senát. Kdyby doporučil světelné znečištění ze zákona vypustit, šance na
to, že se může začít zase snižovat, by dost poklesly. Hlavní stránka
serveru http://www.astro.cz proto vybízí občany k aktivitě...

zdraví a na spolupráci se těší
Jeník Hollan

RNDr. Jan Hollan
              Hvězdárna a planetárium Mikuláše Koperníka v Brně
Kraví hora 2, CZ - 616 00 Brno                             (5) 41 32 12 87

                                  domů:
Lipová 19, 602 00 Brno                                         43 23 90 96

                člen Společnosti pro trvale udržitelný život
              a spolupracovník Ekologického institutu Veronica
Panská 9, 602 00 Brno                                fax:  (5) 42 21 05 61

e-mail: hollan@ped....cz             http://astro.sci.muni.cz/pub/hollan