koupit hvězdu

Dá. Aji modré z nebe. Jen najít šikovného obchodníka... Modré z nebe, i
libovolnou hvězdu může prodat třeba každému pátému člověku na světě, jen
to zorganizovat. Může tak prodat i některou ze světlušek, které jsem viděl
v létě (teď přemýšlím, kolik jich bylo, myslím, že by bylo přehnané, aby
na jednu připadlo víc než několik miliónů budoucích držitelů).

Měl jsem dojem, že už jsem k tomu něco někdy napsal, ale nemůžu to nikde
najít. No, tak stručně: na nebi se nic vážně koupit nedá, jen kdysi šlo
koupit nějaké šidítko na na cestě k němu, jak to tehdá kritizoval např.
Jan Hus (šlo o odpustky, v tomhle ohledu je asi možné ho pochválit).

Po lidech jsou pojmenované mnohé krátery na Měsíci (pojmenování už moc
nepřibývá, jestli vůbec) a pak stále další a další planetky. Právo
navrhnout pojmenování planetky mají objevitelé, schválit to musí
Mezinárodní astronomická unie. Obchodně to nikdo neprovozuje, to by musel
dělat opravdu velmi tajně (při náznaku, že tomu tak je, by už nikdy žádný
návrh neuplatnil). K návrhu je samozřejmě potřeba pádné zdůvodnění, se
kterým se vědecká veřejnost ztotožní. To lze asi napsat jen od srdce.

Z hvězd za hranicemi Sluneční soustavy (tedy stálic) mají názvy zpravidla
jen ty jasné, nijak přísně kodifikované nejsou, naposled nějaké přibyly
nejpozději v devatenáctém století (většina je stará tisíc let a víc). Jen
pro pár slabých něčím zajímavých stálic se zaužívala nějaká nová jména v
minulém století.

Z těch co znám (a není jich málo), vám klidně nějakou prodám. Když si ji
pověsíte na krk, neudělá vám větší ostudu než císařovi ty jeho proslavené
nové šaty.

Nabízím cenu už od tří eur. To za sdělení čísla účtu Člověka v tísni (tam
takové platby hodlám shromažďovat, jak to děláme i s našimi rodinnými
penězmi, když nějaké můžeme postrádat ve prospěch potřebnějších), kam pak
hvězdu uhradíte. Jakoupak si přejete?

Veselé Vánoce přeje

 j hollan, hvězdárna v brně