astronomická olympiáda 2006

Jitko,

tak jsem si olympiádu vytiskl, a nevšiml jsem si žádných moc sporných
zadání, až na matoucí formulace, které vyplývají z toho, že se autoři
nenaučili ještě používat pojem stálice, viz k tomu např. loňskou
konzultaci:
   Linkname: jak vypadalo souhvězdí před... a jiné astronomické pochybnosti

Jediné letošní zadání mi připadá dost obtížné: dotaz na dobu, za kterou
by se vrátilo v konkrétní situaci světlo odrazem od Měsíce. Asi se podle
něj má najít elita mezi řešiteli. Hvězdářská ročenka na to zdaleka
nestačí.

Já mám na síti program, který počítá i polohu Měsíce (či antických planet
vůbec), ale ne s dostatečnou přesností. Tu má až třeba

   Linkname: HORIZONS Web-Interface

V něm jsem naklikal postupně efemeridu pro Prahu, tu jsem uložil do
adresáře http://amper.ped.muni.cz/jenik/astro/other/ . V daném souboru je
vše potřebné, včetně konstant. Vzdálenost je skutečně mezi pozorovatelem a
povrchem Měsíce. Dál už stačí uvážit, o kolik je Valašské Meziříčí k
Měsíci blíž -- to je dáno v dané chvíli jeho menší zeměpisnou šířkou,
zadání je vhodně zvoleno tak, že délka nehraje při požadované přesnosti
roli. Samozřejmě, každý si může zadat samostatný výpočet pro to druhé
město.

Zadání je trochu ošidné v tom, že kdyby člověk chtěl udat právě tři
desetinná místa, a ručit za to, že i to poslední je to nejlepší možné,
mohl by být trochu na pochybách (nemusí být, poslední platné místo je v
pořádku, i když by přesné zaokrouhlení mohlo dát tu sousední hodnotu).
Jaksi pohodlnější je v tomto případě udat čtyři desetinná místa, ta jsou
nesporná.

Tenhle text dávám též do archivu svých různorodých dopisů, dal jsem tam
dnes i konzultaci k pravému slunečnímu času, budou to tedy aktuální
položky na
  http://amper.ped.muni.cz/jenik/letters/public
 kde si to mohou zájemci vygúglovat.

jeník