Jasy scén jsou kódovány barevně, v logaritmické škále.
Logaritmická škála jasů (jednotkou je
kandela na metr čtvereční,
což lze kratčeji označit též jako nit, a užívat
pak také decinit, centinit).
Odhady intenzity osvětlení asfaltových cest
v luxech lze získat vynásobením jasu v nitech koeficientem 15 (pokud se
v něm lampa leskne) až 30, běžně kolem 22.
Cesta vzhůru nad potokem čtvrtí Medvedzie, oblastí Družstevná.
Jasy cesty 1.5 až 2 cnt v nejtmavší zóně v popředí. Na
pohledu dolů jsou dvě až tři desetiny nitu pod rtuťovými
lampami, přes jeden nit pod sodíkovou lampou (povšimněte si, že ta
oslňuje přece jen méně než vzdálenější lampa rtuťová). Na pohledu
nahoru je to i nejblíž rtuťové lampy pod dvě desetiny nitu, zato pod
sodíkovou až dva nity.
U obrátky cesty v Medvedzí, jasy cesty v minimu desetina nitu,
v maximu přes jeden nit (nesmyslně vysoké, odpovídá více než dvaceti
luxům). Lampa osvětlující nejbližší část cesty je zřejmě též rtuťová,
ale zřejmě nová, silně svítící. Lampa na snímku svítí podobně silně na
jen na střechu...
Pohledy přes údolí (z cesty ke zvonici). Na prvním snímku (horní část
údolí) jsou nejoslnivější sodíkové lampy, nakloněné asi směrem
nahoru k nám. Spolu s dalšími zcela kazí jinak jistě pěkné panoráma
údolí. Lampy jsou nesrovnatelně světlejší než okna (nejsvětlejší plocha
okna dosahuje jednoho nitu, což je méně, než silně osvětlená místa na
cestě!). Druhý snímek má v popředí jen lampy rtuťové, jinak je
nejsvětlejší plochou zřejmě štít domu vlevo (třetina nitu až jeden
nit). Povšimněte si světlé oblohy nad Tvrdošínem, její jas přesahuje
těsně nad hřebenem tři centinity.
Asi v oblasti Hríbiky,
dosti rovnoměrně osvětlená cesta s jasem deseti až patnácti
centinitů (odpovídá asi třem luxům, to je trochu zbytečně mnoho),
maximum jasu cesty je asi půl nitu. Problémem je, že stejně silně je
osvětlená i zahrada a fasáda...
Na cestě v popředí jas jeden až tři centinity,
blízko lamp desetina nitu až přes jeden nit. Lampy hodně oslňují.
Pohledy na křižovatku nad sídlištěm Medvedzie
a do čtyř cest z ní dále jdoucích.
Pod silnou rtuťovou lampou přes jeden nit, vlevo asi půl nitu,
minimum na cestě dolů je desetina nitu (to by v tomto místě byla
v maximu večerního provozu rozumná hodnota).
Minimum je desetina nitu, maxima jeden nit (jen nejsvětlejší skvrna
v dáli má až přes dva nity). Nejvzdálenější sodíková lampa velmi
oslňuje (i proto, že je skoro „rovnou na cestě“).
Minima na cestě jsou šest setin nitu, maximum je třetina nitu.
Desetina nitu až jeden nit (tedy asi dva až dvacet luxů). Nejvýše
položené světlo na obrázku je Měsíc den po úplňku, poněkud zeslabený
oblačností, ten v tuto chvíli (o čtvrt na jedenáct)
osvětluje vodorovný terén jen dvěma setinami luxu.
Cesta (ul. Hrdinov?) má tři setiny nitu až jeden a půl nitu, totéž
maximum jasu má i fasáda domu... na cestě to odpovídá třiceti luxům, na
fasádě aspoň deseti luxům.
Pohledy z téhož místa pod kaplí v oblasti M. R.
Štefánika v Krásné Hôrce.
Cesta shora ke kapli, jasy má od tří setin do dvou desetin nitu
(na snímku pořízeném blíže kapli má až třetinu nitu,
kde se leskne lampa). Lampa dost osňuje – správně by měla svítit
silněji do nejtmavšího místa, zato mnohem slaběji do kamery. Na prvním
snímku je vlevo na nejbližším domě vidět jas fasády vyšší než jeden
nit.
detail jasů fasády kaple (jen vlivem velmi silné uliční lampy za
námi), jsou od čtvrt nitu do poloviny nitu.
Pohled dolů od kaple. Jas v popředí dosahuje tří nitů... Celá
cesta je velmi silně osvětlena, i malá nejtmavší oblast na levém kraji
má ve skutečnosti celou desetinu nitu. Jen vlivem kontrastu s ostatním
silným osvětlení vypadá tak tmavě. Vzhledem k tomu, že nejbližší
zobrazená lampa cyklovala, je na druhém snímku (s expozicí jen 1/8 s)
po svém zhasnutí jen stěží patrná. Minimum jasu na vozovce kleslo
k sedmi centinitům.
Bytovka č. 10 na horním konci Sídliště Medvedzie má jas fasády
šestinu až třetinu nitu. Luxmetr ukázal 1.4 lx... (tomu odpovídá
albedo světlých částí fasády až 0.75). Takto extrémně silně osvětlená
spousta bytů je zaviněná lampami typu koule pod travnatým svahem
na opačné straně ulice.
Stejná lampa je vidět na druhém snímku, jas trávy i vozovky pod ní je přes půl nitu.
Jasy vozovky jsou vesměs kolem desetiny nitu (to je přijatelná hodnota
během večera, dokud je venku živo, odpovídá tak dvěma luxům, bohužel
viditelnost velmi snižují oslnivé lampy ležící i dál za onou koulí,
které prostor před bytovkou určitě osvětlovat nemají.
Velmi silně osvětlená cesta vedoucí kolem sídliště k hlavní
silnici. Jasy v popředí jsou od čtyř decinitů do jednoho nitu, maximum
dále je ale až tři nity! Stačilo by v týchž lampách použít
výbojky se čtvrtinovým světelným tokem...
nejde přece o rychlostní komunikaci, ale o ulici ve městě. Zajímavým
detailem je modrobílá záře nad koncem ulice... hned další obrázky ukáží, kde se
bere.
Nejsilněji osvětlené místo Tvrdošína,
zelený ostrůvek uprostřed
kruhového objezdu pod Sídlištěm (a TESCO za ním).
Samotná ulice vedoucí k objezdu má
přitom velmi rozumný jas jednu desetinu nitu
(vytvářený ovšem velmi neúspornými
lampami tvaru koule, posílajícími valnou většinu světla jinam).
Zato
jas trávy pod ostrými halogenidovými lampami nad objezdem dosahuje
dvaceti nitů!
Jasy osvětlených reklamních ploch Tesca jsou bohužel
ještě mnohem vyšší, zcela mimo rozsah kratších expozic (1/8 s), zřejmě
ke stovce nitů (tomu odpovídá intenzita osvětlení několika set luxů,
adekvátní tak leda ve dne v interiéru, když do něj přecházíme
z exteriéru zalitého sluncem).
Představují akutní nebezpečí pro dopravu,
neb místo aby pozornost řidičů byla upřená k dění na kruhovém objezdu
a příjezdech k němu (a nic ji neodvádělo), řidiči jsou fasádami Tesca
oslňováni a jejich zrak (to je podvědomá reakce) k nim přitahován.
Za upozornění ale stojí i jiný aspekt celé scény, totiž skutečnost, že ani tak extrémně silné lampy (400W) při pohledu zdáli neoslňují, na rozdíl od dvou sodíkových lamp za objezdem. Je to tím, že jejich ústí je vodorovné a nevyčnívá z něj žádný kryt (podobné jsou pak v areálu Tesca). I u sodíkových lamp nich si ale všimněte, že prostřední ze tří oslňuje méně než ta vzdálenější, doprava od ní. Vinou této lampy je špatně vidět samotná značka kruhový objezd.
Trojice svítidel na stožáru uprostřed kruhového objezdu by byla (s výbojkami max. 50W) vyhovující, kdyby šlo o osvětlení těsného okolí stožáru. V tomto případě ale má jít všechno světlo lamp dál, do úhlů 40 až 60 stupňů od svislice, na vozovku objezdu a ústí všech ulic, které do něj míří. Ta je sice i takto osvětlená aspoň třikrát silněji, než by mohlo být rozumné, ale ani to tak nevypadá, vinou mnohem světlejších ostatních ploch, bez dopravního významu. Minimálním opatřením by mělo být vyměnit výbojky za mnohem slabší, dalším pak volba jiných svítidel, která svítí dostatečně daleko před sebe (používají se na okrajích hřišť).
Pohled na chodník (odbočující doleva z ulice na prvním snímku
z minulé série) ze Sídliště směrem k městu. Jasy chodníku jsou až
zbytečně vysoké, od šesti centinitů do deseti (intenzita osvětlení přes
jeden lux), ale vinou oslnění „koulemi“ je dost špatně vidět skupinku
osob v dáli na chodníku (tam ruší i nějaká jiná, hodně vzdálená řada
světel). Při volbě svítidel, která by nesvítila do celého vesmíru, ale
většinu světla by posílala na chodník, by pro stejnou intenzitu
osvětlení stačily pětkrát slabší světelné zdroje.
Pohled od kostela k obchodu Lidl, série expozic 1/125 s,
1/8 s a 2 s. Jasy poutačů jsou extrémně vysoké, až přes tři sta nitů.
Nelze je vlastně zobrazit spolu s křižovatkou, kde se Trojičné náměstí
potkává s hlavní průjezdní ulicí (Vojtaššákovou). Křižovatka sama má
přitom zcela rozumný jas dvou desetin nitu (tj. je osvětlená asi čtyřmi
luxy). I tyto poutače představují vážné ohrožení bezpečnosti dopravy,
zde navíc na hlavní křižovatce ve městě. Aby nebyly nebezpečné, měly by
být alespoň desetkrát slabší, ne tisíckrát (!) světlejší než vozovka,
jak je tomu dnes. Dominantou pro řidiče přijíždějící od Oravské
přehrady by měla být značka STOP, ne Lidl!
Osvětlení Trojičného náměstí koulemi.
Srdce náměstí má rozumné minimální jasy, jednu desetinu nitu
(aneb necelé dva luxy, vhodná hodnota sice ne na pozdní noc, ale na večer,
dokud je zde živo). Takové rozumné hodnoty jsou tam, kde je v koulích
kompatní zářivka místo výbojky. Vzhledem k tomu, že stožárů svítidel je
zde dostatek, lze stejné intenzity a rovnoměrnosti osvětlení snadno
dosáhnout i svítidly, která vodorovně a nahoru svítit nebudou.
Chodník na sever ale už rozumné jasy nemá, čtvrt nitu až půl nitu
je zbytečně mnoho i navečer.
Rozumnější jas má ulička z náměstí k východu, kolem
šestiny nitu (to odpovídá intenzitě osvětlení asi tři luxy).
Samozřejmě, není k tomu potřeba stejně silně osvětlovat i zdi domů a nebe.
Západní okraj náměstí, vlevo od této uličky, je osvětlen
naprosto přehnaně silně, jasy vozovky a chodníku jsou od čtvrt nitu do
více než dvou nitů. Fasáda vpravo od koulí má dokonce přes pět nitů...
Rozumným okamžitým opatřením by bylo nahradit silné sodíkové výbojky
kompaktními zářivkami.
Hlavní dopravní tah náměstím k Oravské přehradě, jasy v popředí
jsou až přes jeden nit, dál od šesti setin nitu do tří desetin (minimum
by mělo být poněkud vyšší, v době velkého provozu). Koule vlevo v dáli
jsou nevhodně oslňující.
Jasy na výjezdu z města na sever k přehradě jsou od desetiny nitu
do nepříjemně vysokých dvou nitů. Všimněte si označení konce „Zóny 40“
vpravo (taková zóna, platná uvnitř města, je velmi podstatná, neboť
nevyžaduje zbytečně silné veřejné osvětlení). V popředí vlevo, kde
ulice Školská pokračuje (už jen s velmi malým dopravním zatížením)
k Oravě, jsou jasy pět centinitů (tedy intenzity osvětlení kolem jednoho
luxu, což může být i večer postačující).
Cesta od náměstí (či od výjezdu Školskou ulicí) do části Vladina,
vyfotografovaná u křižovatky s Ústianskou. Jasy od šesti centinitů do
třetiny nitu, maxima jasů by se hodila poloviční. Lampy v dáli oslňují
(a svítí silně na domy za sebou).
Pokračování ulice k vyrovnávací nádrži, dole v zatáčce velmi silná
lampa (proto exponováno jen 1/8 s), pod ní až tři nity, v popředí
šestina nitu (vozovka osvětlena alespoň dvěma luxy). Při (rozhýbaném)
pohledu zpět od nádrže Tvrdošín k městu je jas vozovky v nejtmavším
místě asi šest centinitů, což sice není tak málo, ale v kontrastu
k maximu pod lampou to vypadá hodně tmavě.
cesta rovnou nahoru od nádrže, s jasy mezi čtvrtinou až polovinou
nitu. Poloviční jasy by byly i pro brzký zimní večer zcela dostatečné.
Takový jas je uprostřed vozovky pod první (nesvítící, na obrázku je jen
spodek jejího stožáru) lampou, pod dvě desetiny nitu. Luxmetrem změřená
hodnota byla 1.95 lx (čidlo obrácené k zemi ukázalo 0.35 lx, odrazivost
vozovky tak vychází na vysokých osmnáct procent, to odpovídá lesku od
svítících lamp v dáli).
Jasy v popředí od čtvrt do půl nitu, dál od jedné desetiny do
jednoho nitu.
Boční ulička, extrémně silně osvětlená (jasy od třetiny nitu až
přes dva nity), pro jistotu vyfotografovaná jen osminou sekundy. I jas
jedné z fasád se blíží dvěma nitům, to znamená intenzitu osvětlení zdi
až deseti luxy!
Jasy vozovky šestina až polovina nitu, spousta světla jde mimo
ulici, na domy vlevo. Při mnohem lepším směrování (a ubrání intenzity světla
na vozovku) by stačily výbojky třetinového příkonu (rozumí se navečer,
takto pozdě v noci samozřejmě ztlumené ještě na polovinu). Současné
radikální snížení oslnění by přitom zajistilo výrazně
lepší viditelnost než dnes.
Jasy šestina až čtvrtina nitu by navečer ani nebyly moc přehnané,
jenže zde má vyšší jas fasáda vpravo než vozovka...
Křižovatka nad Vladinou, vjezd do Tvrdošína ze severu (tedy Školská
ulice). Jas vozovky v popředí čtvrt nitu (rozumný), lampa by ale
nemusela tak moc svítit pod sebe, a zejména pak ne do dálky do kamery.
Pak by stačila výbojka o stupeň slabší, ne-li o dva (polovičního příkonu).
Poslední zkoumaná křižovatka, jasy v popředí od čtvrt do
půl nitu, v dáli extrémně oslnivé lampy s jasy pod sebou až jeden nit,
mezitím jasy mírně pod desetinu nitu
(což není málo, ale kontrastem se jeví velmi nízké). Kdyby měla vozovka
onu jednu desetinu nitu všude a kdyby vzdálené lampy nerušily, bylo by
osvětlení lepší a mnohem úspornější.
Cintorínska ul., vedoucí ke dřevěnému gotickému
kostelíku. Množství světla adekvátní (jasy od dvou do dvanácti
centinitů) světlo by ale mohlo být rozděleno rovnoměrněji a lampy
nesvítit do očí.
Hlavní dopravní tepna, Vojtaššákova ulice, směrem od centra
k Penziónu KM elektronik. Jasy vozovky jeden až dva decinity, maximum pod
sodíkovou lampou až k jednomu nitu. Kromě vzdálené sodíkové lampy poněkud
oslňuje i vývěsní štít penzionu (horní část má jas přes dvacet nitů,
dolní přes čtyřicet). Expoziční doby jsou 2 s a 1/8 s.
Pohled opačným směrem, k centru, s podobnými
jasy (vpravo jen sedm centinitů).
Východně od penzionu, pohled na východ. Jasy od tří do dvaceti
centinitů, vzdálenější lampa velmi oslňuje, bližší je příkladem
zestárlé rtuťové lampy, která již stěží svítí.
Pohled zpět na západ k penzionu, jasy od pěti do padesáti
centinitů.
Pohledy od penzionu a z jeho patra k centru. Jasy vlevo od 1.5
cnt, pod blízkou rtuťovou lampou asi 5 cnt, pod sodíkovou až půl nitu
v ose vozovky . To odpovídá měření luxmetrem – v ose vozovky
u vývěsních štítů 0.33 lx, u rtuťové lampy 1.25 lx a u sodíkové lampy 11
lx, při poměru jasu a osvětlenosti 1/22 cd/lm.
Pohledy opačným směrem, k východu. Vozovka má jeden až dva
decinity, kromě lesklé světlé záplaty (ta až jeden nit).