Re: Meteorologické vlivy větrných elektráren

Vážený pane Béresi,

děkuji za dotaz ohledně možného ovlivnění transportu vodní páry z moří nad pevninu (zopakovaný až dole). Pustil jsem se do studia, Vaše obavy můžu teď snad s oporou o literaturu rozptýlit.

Vzpomněl jsem na nějaké práce, které jsem někdy četl - asi o vlivu na výšku tzv. mezní vrstvy ovzduší a vertikální průběh teplot za větrnými parky. Jde o vliv nevelký, nepředstavující problém.

Ve své knihovně jsem pak hledal práce s "wind" v názvu a pak "tlačítkem Google Scholar" zjišťoval, které novější publikace je citovaly. Dnes, 16. srpna ve čtyři odpoledne, je teď v té mé

         https://www.zotero.org/jenikholan/library

(seřadí-li se dle data přidání) nahoře trojice prací, které různé vlivy zkoumaly nebo podávají přehled dosavadních výzkumů a které mi připadaly nejinformativnější.

(Pravým tlačítkem myši se klepne na ikonku podoby okna vpravo nahoře nad názvy sloupců a zaškrtne se "Date Added", pak se dle toho dá řadit. U každé práce je uvedena URL, stačí pak klepnout na její ikonku.)

Přehledové letošní práce autorů Msigwa et al. a Reckerman et al. možnost snížení transportu vodní páry nad pevninu nezmiňují. Panuje-li nad mořem stabilním zvrstvení vzduchu, turbíny tím, že vzduch promíchávají, trochu zvyšují výpar z hladiny. Ale i to je vliv spíše bezvýznamný.

První z těch prací také rozebírá, jak různé nežádoucí vlivy větrných farem snižovat. Druhá se mořským elektrárnám věnuje jen jako jedné z mnoha antropogenních změn v Baltu. Obě práce dávají přehled vlivů vítaných i nevítaných.

Z jiného soudku je práce "Microclimate effects of wind farms on local crop yields" stará tři roky zkoumající statistiku zemědělské produkce na velkém počtu míst v USA. Vysledek je pozoruhodný: kde vyrostly větrné farmy, stouply i v průměru výnosy z polí pod nimi a kolem nich.

Možný mechanismus je např. ten, že větrné elektrárny trochu sníží denní teplotní maxima a naopak zvýší noční minimální teplotu. Ač je to vliv malý, statistiku velkého počtu farem to asi už ovlivňuje. Abstrakt práce Daniela T. Kaffina je vidět, když se v té mé knihovně na práci klepne, ale kopíruju jej i sem:

"This paper considers a novel spillover effect of wind farms - microclimate impacts on neighboring crop yields. Using US county-level crop and wind capacity data, I examine the effects of wind energy development on crop yields, controlling for time-invariant county characteristics and state-level annual shocks. I find robust evidence that counties with increased wind power development have also experienced increased corn and other crop yields, such that an additional 100 MW of wind capacity increases county yields by roughly 1%. At recent prices, this implies a more than $5 dollar per megawatt-hour local benefit, corresponding to several hundred million dollars in annual benefits."

zdraví Jeník Hollan

PS
Ještě si vzpomínám, že velkoškálové dopady i maximálního globálního rozvoje větrného elektrárenství počítal Mark Jacobson ze Stanfordu, problém žádný nenalezl. Je možné, že to bylo v nějaké práci, kterou v knihovně nemám, kdysi jsem její část ztratil spolu s notebookem, který jsem pozbyl. Teď ale už dávno poctivě synchronizuji s úložištěm Zotera...

 RNDr. Jan Hollan, Ph.D.
 pracovník CzechGlobe,                       www.czechglobe.cz
 Ústavu výzkumu globální změny AV ČR, v. v. i.,   606 073 562,

 vyučující Ústavu ochrany a podpory zdraví LF MU

 spolupracovník Ekologického institutu Veronica
 Panská 9, 602 00 Brno                         www.veronica.cz

                               domů:
 Lipová 19, 602 00 Brno                          543 23 90 96

 hollan@mail....cz          http://amper.ped.muni.cz/jhollan

... začínám mít obavy, že vlivem velkých větrných farem u pobřeží
západní Evropy, dojde nevyhnutelně k oslabení proudění z moře na pevninu a
tedy i přenos vlhkosti (rozumějte nasycenost vzduchu vodní parou) dále do
vnitrozemí.

Vycházím z úsudku, že proudění bude jednak oslabené (část energie bude
"odevzdána" rotorům turbín) a vlivem rozvíření laminárních proudů
(předpokládám větší míru nasycenosti vzduchu vodní parou) bude dlouho trvat,
než se jednotlivé turbulence ustálí, přičemž dojde ke zkondenzování vody
blíže pobřeží než aby se dostala dále do vnitrozemí.

Dle Vašeho názoru - je tato moje domněnka zcela mimo, nebo je zde možnost,
že by skutečně došlo k výrazné změně proudění a tím dopravy vlhkosti?