odkaz k Analyze klinickych dat

Vážený pane doktore,

jak (aspoň zčásti) sleduji coby postarší doktorand Váš pěkný podvečerní
kurz, všiml jsem si, že někdy užíváte dosud tradičního označování
,,chyba`` i tam, kde vlastně patří ,,nejistota``. To není nic divného, tak
jsme to říkávali kdysi všichni, a jak jsem o tom mluvil předevčírem s
kolegou Filipem Hrochem, i Josefu Humlíčkovi to při přednáškách o
statistice, jak je má pro fyziky, občas prý dosud uklouzne, ač jinak se
snaží držet moderního vyjadřování, zvyk je zvyk...

Já kdysi našel na síti publikace NIST, které jsou na rozdíl od těch z BIPM
či ISO na síti, a léta na ně odkazuji (pravda, moc velké dopady to nemá).
Jedna publikace se týká právě vyjadřování nejistot, výtah z ní a celá ve
formátech html i pdf je dole na stránce

    Linkname: NIST Physics Laboratory: Articles and Publications

 -- přímo jde o výtah
   Linkname: Measurement uncertainty

(Pojem ,,error`` se v publikaci vyskytuje jen na několika místech, poprvé
na konci části 2.3 kapitoly Classif. Components Uncertainty,
 a pak v příloze D, části D.1, Terminology
         http://physics.nist.gov/Pubs/guidelines/appd.1.html )

(Jinak doporučuju studentům a kolegům vždycky i další publikace NIST,
zvláštní pozornost zasluhuje list
   Linkname: Check List for Reviewing Manuscripts
 -- v češtině váhám, jestli respektovat i pokyn, zkracovat příponu
-procentní s mezerou před značkou % -- asi ne, mezera tam patří
v anglických textech, kde nejde o příponu, česká mluvnice naopak
doporučuje mezeru nedělat. Jak jsem se v uplynulém roce věnoval editování
českých překladů publikací IPCC, tak jsem nakonec dělal i jiné
kompromisy, viz např. poznámku dole na stránce
  http://amper.ped.muni.cz/gw/ipcc_cz/ .)

Kolega Filip Hroch říká, že jsem hnidopich. Mám ale tu zkušenost, že
zamlžené vyjadřování často vede k tomu, že se ztíží, někdy i znemožní
pochopení a porozumění dané věci. V astronomii, které jsem se hlavně dříve
věnoval, to je dosud velmi výrazné. A konečně i ve fyzice vůbec, jak nám
ukázal Martin Černohorský sérií seminářů Pedagogicko-fyzikální dialogyv
v osmdesátých letech. Já se snažím doporučení, které jsem tehdy získal,
držet, jak to jde.

s pozdravem Jan Hollan

PS.
 Je pro mě radostí slyšet a vidět přednášku o věcech, které jsem se kdysi
musel učit sám (a už jsem je pozapomněl). Uvízla mi tehdy doma knížka,
kterou mi Pavel Osecký půjčil z knihovny Psychologické laboratoře, totiž
Psychological Statistics od Quinn Mc Nemara. Knížka, která předpokládá
ruční výpočty, je pro dnešní čtenáře už poněkud zastaralá... ale principy
metod vysvětluje moc pěkně, pro lidi bez matematického vzdělání. Kromě pro
psychology jsem v sedmdesátých letech počítával především pro Jiřího
Váchu, spolu s Vladimírem Znojilem (jsem jako programátor a statistik
vlastně Znojilův žák). Je teď po letech zajímavé, celou tu oblast si
připomenout a slyšet, jaké jsou dnešní termíny (vídal jsem ve článcích
zkratku ANOVA, a netrklo mě, že to je přece analýza rozptylu).

PPS.
 Já k českým učebním textům přispěl jen programátorsky, když jsem z
pozůstalosti pro Františku Šťastném vysázel pdf jeho příručky. Ta je teď,
asi zcela bez propagace (a bez recenze a bez jistě nutných oprav, aby
mohla dobře sloužit i dál, ve třetím tisíciletí...) v adresáři
  http://amper.ped.muni.cz/jenik/nejistoty/
 -- až dnes jsem si po letech na ni zase vzpomněl a přidal jsem do
adresáře aspoň nějaký popis dole.