[IAN] glacialy a interglacialy

Jan Bastecky jan.bastecky na seznam...
Úterý Březen 6 21:33:58 CET 2007

Sdílím Váš skeptický postoj ...
... a doporučuji knihu "Skeptický ekolog" od pana Lomborga.

Pokud zahrnete celý životní cyklus výrobku, tak je mnoho věcí jinak.
Například:

- ohledně ekologického srovnání "žárovka x úsporná zářivka" nemám přesné
informace, ale obyčejná žárovka (včetně halogenové) je ekologicky velmi
"čistý" produkt. Naproti tomu "úsporná žárovka" obsahuje rtuť (v baňce) a
spoustu dalších kovů v luminiforu (soli vizmutu, a další) a v elektronické
části (olovo a cín v pájce, měď a hliník v obvodech, umělou hmotu a skelná
vlákna (pouzdra obvodů a deska).

- Druhá věc je, že "obyčejné žárovky" se zdaleka nevyrábějí a nepoužívají
efektivně. Lepší a přesnější modelací tvaru vlákna lze zvýšit životnost na
dvojnásobek za zhruba desetiprocentní nárůst ceny. Další věcí je, že
životnost žárovky klesá s pátou mocninou pracovního napětí, což i při
současných uvolněných tolerancích energetické sítě (tolerance byly "dočasně"
rozšířeny v rámci sjednocování evropských norem) znamená zhruba poloviční
životnost. Použití spouštěcího předřadníku lze také prodlouží životnost
zhruba na dvojnásobek. Další možností je použití halogenové žárovky, která
má zhruba dvojnásobnou účinnost (ale je citlivá na přežhavení, takže se v
současnosti používá pouze tam, kde je k dispozici přesné napětí, např.
24VDC). Při použití halogenové žárovky v běžné síti bude její životnost
zhruba čtvrtinová proti "normální" žárovce. Při zahrnutí všech těchto vlivů
lze vyrábět a používat několikanásobně efektivnější "obyčejné" žárovky s
minimálním ekologickým dopadem. Ale musí tomu být nakloněna móda a politická
vůle ...

- Podobná záležitost je i ohledně skleněných lahví. Dneska je životní cyklus
plastové lahve mnohem ekologičtější než lahve skleněné. U skleněné varianty
je totiž třeba zahrnout tavení skla, oxidy kovů jakožto přísady, vymývání
vrácených lahví louhem, tepelnou sterilizaci lahví  a vysoké přepravní a
manipulační náklady. Přesto je (i zákonem) upřednostněna skleněná láhev
(zřejmě na základě jakýchsi nostalgických vzpomínek starších lidí).

zdravím
Honza Baštecký