[IAN] Kosmicke zareni

Tomas Malek malet1am na artax....mff.cuni.cz
Středa Březen 22 09:24:30 CET 2006

> /Nepresna formulace: Spravneji je asi ".. rychlosti svetla ve vakuu"
>
> Ovsem vratme se radeji k tem puvodnim otazkam:
>
> 0) Kosmicke zareni - alespon ja nepovazuji zareni ze Slunce za kosmicke. Nase slunecni soustava, nase Galaxie, ... to jen jen prtavy kousek Vesmiru.

kosmicke zareni tak jak pojem vnikl je zareni dopadajici na zem z kosmu.
Tzn. i ze slunce, i kdyz vetsina je galaktickeho puvodu.

> 1) Fotony ze Slunce k nam leti prakticky rychlosti c. I v zemske atmosfere maji rychlost temer c. Jen v takovych hutnejsich materialech /cocky meho dalkohledu/ je ten foton nejprve pohlcen, nakopne nejaky elektron nahoru, ten zase spadne dolu a vyzari podobny foton, jen to chvilku trva, takze kdekoliv jinde nez ve vakuu se svetlo siri pomaleji nez c.

pohlcen je i v atmosfere. zvlast tezky to maji modry fotony ;)

aktualni rychlost slunecniho vetru smerujiciho k zemi je napr. na www.spaceweather.com

> *Ted mne to napadlo - predstavmne si ze jste na louce, mate v ruce prak, natahujete ho, mirite na mne, vidim jak jste odpalil, .... ale ja mam prece spousty casu udelat krok treba vlevo, abych se te vasi strele vyhnul. A ted si dosadte za tu munici do praku ty castice ze Sunce a za ty fotony si dosadte to, ze vidim ty vase pripravy k palbe.*

Castice slunecniho vetru ale nejsou videt a kdyby byly tak bych strilel
fotonama... nevyhnes se i kdybys mel plno casu, protoze zjistis ze na tebe
leti az kdyz te zasahne ;)