[IAN] Kosmicke zareni

Breta Benes breta.benes na volny...
Pondělí Březen 20 21:57:05 CET 2006

> ad 2) zadna hmotna castice nemuze dosahnout rychlosti svetla (viz specialni teorie relativity).

/Nepresna formulace: Spravneji je asi ".. rychlosti svetla ve vakuu"

Ovsem vratme se radeji k tem puvodnim otazkam:

0) Kosmicke zareni - alespon ja nepovazuji zareni ze Slunce za kosmicke. Nase slunecni soustava, nase Galaxie, ... to jen jen prtavy kousek Vesmiru.

1) Fotony ze Slunce k nam leti prakticky rychlosti c. I v zemske atmosfere maji rychlost temer c. Jen v takovych hutnejsich materialech /cocky meho dalkohledu/ je ten foton nejprve pohlcen, nakopne nejaky elektron nahoru, ten zase spadne dolu a vyzari podobny foton, jen to chvilku trva, takze kdekoliv jinde nez ve vakuu se svetlo siri pomaleji nez c.

2) "... castic zasahne Zemi trva to cca 3 dny nez dorazi:".  Ty rychlosti jsou kolem 400km/s v rovnikove oblasti Sluce a blizi se 800 na polech. Ty castice maji nenulovou klidovou hmotnost. Jsou to elektrony, protony, alpha castice, ..

*Ted mne to napadlo - predstavmne si ze jste na louce, mate v ruce prak, natahujete ho, mirite na mne, vidim jak jste odpalil, .... ale ja mam prece spousty casu udelat krok treba vlevo, abych se te vasi strele vyhnul. A ted si dosadte za tu munici do praku ty castice ze Sunce a za ty fotony si dosadte to, ze vidim ty vase pripravy k palbe.*

Breta, astronom amater.