Re: [IAN] Vyber dalekohledu

Martin Gembec martin.gembec na email...
Čtvrtek Prosinec 29 17:43:12 CET 2005

> Od: Milan   Krúpa <krupa na centrum...>
On už to asi nikdo nečte a ani asi nechce špatně poradit.

> Tak jsem se rozhodl pro dalekohled :
>
>          TSC/SKY NWT 8” 203/1000mm EQ-5
>
> od firmy SUPRA Praha ( http://www.celestron.cz/ ) za 14700 Kč, s tím, že si k
> němu časem přídím hodinový stroj pro otáčení v RA ose.

Podle mého názoru dobrý výběr, pokud opravdu nechcete dobsona a i třeba většího.

> Na astrofóru o tom dalekohledu psali, že je to docela dobrý dalekohled na
> pozorování, který ale není moc dobrý na focení (kvůli méně kvalitní montáži +
> stativu).

Ta montáž je náhodou zrovna velice dobrá, ale hodí se spíše k navádění fotoaparátu s nějakým teleobjektivem. Pokud byste chtěl fotit hvězdy přímo přes daleohled, pak to opravdu bude s touto montáží problém.

> K tomu bych si sehnal Sluneční filtr (Baader Astrosolar fólii) před objektiv -
> disketám moc nevěřim.
> A přidal bych k tomu ještě nějaký  "Měsíční filtr" do okuláru.

To se hodí. Na planety se pak ještě někdy využívají barevné filtry.. (červený, zelený..)

> Měl bych ještě několik dotazů:

> 2)  Je ještě nějaké příslušenství, které byste mi k tomu doporučili? (prozatím
> abych se vešel tak do těch 20000 Kč)

Okuláry by měly poskytnout zvětšení od cca 40x do 200x, tedy budou třeba zhruba ohniska 25 mm, 10 mm, 5 mm. Nevím kolik jich je dodáno přímo k dalekohledu. Ohnisko se dá sice zkrátit Barlowem (např. 2x), takže z 25 mm je rázem okulár 12,5 mm, ale není to ideální, protože většina levnějších má jistou barevnou vadu. Lepší je další okulár. Opravdu výborně se mi jevily okuláry Celestron Ultima, ale i mezi levnými se dá najít vhodný (Plossl s dlouhým ohniskem), jenže na to nejsem odborník.

> 3)  Nabízejí k tomu ještě "Polární hledáček". Na co to je? Nestačil by ten
> hledáček 9x50, co je k tomu dodávaný?

Hledáček je k navádění dalekohledu. Polární hledáček je dobrý k přesnému nastavení montáže. Pokud nehodláte zatím na montáži fotit ani foťákem, stačí vám montáž tou polární osou jen zhruba namířit na Polárku a ono to bude stačit. Takže polární hledáček zatím netřeba..

> 4)  Kolik stojí a kde se dá sehnat ten hodinový pohon pro RA osu?

Pan Zahajský (Supra) je ochotný, poradí. Kontaktujte jej kvůli všem dotazům.

> 5)  Můžete mi alespoň stručně vysvětlit, jak je to s těmi okuláry? V katalogu se
> píše, že součástí dalekohledu je :   "    ...... výstup 2”, okulár 2” 28mm nebo
> 2 okuláry 1.25” 10 a 20mm  "  Znamená to, že už je tam nějaká redukce ze 2" na
> 1.25" ? Nebo se ty 2 okuláry(1.25") strkají nějak za sebe do 2" díry ??? - z
> toho jsem trochu zmatený.

Většinou se používají okuláry do 1,25" (šířka trubičky vycházející z tubusu - v palcích)
Širší 2 palcové okuláry se hodí při dlouhoohniskovém okuláru a viděl jsem je hlavně u zkušenějších astronomů, asi ikvůli ceně.
Pokud vidím dobře, tak k vašemu dalekohledu se dodávají 10 a 20mm okulár, což je optimální. Jak jsem psal, bude se hodit i lepší krátkoohniskový kolem 5mm.
Zvětšení = ohnisko objektivu / ohnisko okuláru (v mm) (např. 1000/10=100x)

>       Milan K.
>     Tyhle dotazy ohledně výběru dalekohledu asi nepatří do [IAN] ale spíš do
> toho Astrofóra, ale když jsem tohle vlákno začínal, tak jsem Astrofórum ještě
> neznal, takže se omlouvám.

Tak snad Vám to pomůže. Rozhodně bych doporučil dotaz na prodejce dalekohledu. Pan Zahajský (supra.cz) a pan Matoušek (dalekohledy.cz) rádi poradí, pomohou, předvedou..

Martin Gembec
http://udalosti.astronomy.cz