[IAN] Vyber dalekohledu

Milan Krúpa krupa na centrum...
Čtvrtek Prosinec 29 00:34:33 CET 2005

Tak jsem se rozhodl pro dalekohled :

         TSC/SKY NWT 8” 203/1000mm EQ-5

od firmy SUPRA Praha ( http://www.celestron.cz/ ) za 14700 Kč, s tím, že si k němu časem přídím hodinový stroj pro otáčení v RA ose.

Myslím si, že ten průměr zrcadla (20 cm) je už dost velký na to, aby byly "dobře" vidět i ty galaxie. Přes 20cm už jsou ty dalekohledy moc drahý.
Azimutární (Dobsonovu) montáž nechci z toho důvodu, jak jsem psal výše, že do budoucna uvažuji o dokoupení pohonu a četl jsem, že pohon azimutární montáže je moc drahý a složitý.

Na astrofóru o tom dalekohledu psali, že je to docela dobrý dalekohled na pozorování, který ale není moc dobrý na focení (kvůli méně kvalitní montáži + stativu).

K tomu bych si sehnal Sluneční filtr (Baader Astrosolar fólii) před objektiv - disketám moc nevěřim.
A přidal bych k tomu ještě nějaký  "Měsíční filtr" do okuláru.

Měl bych ještě několik dotazů:

1)  Co vy na to?   Máte s tímto dalekohledem někdo už nějaké zkušenosti?

2)  Je ještě nějaké příslušenství, které byste mi k tomu doporučili? (prozatím abych se vešel tak do těch 20000 Kč)

3)  Nabízejí k tomu ještě "Polární hledáček". Na co to je? Nestačil by ten hledáček 9x50, co je k tomu dodávaný?

4)  Kolik stojí a kde se dá sehnat ten hodinový pohon pro RA osu?

5)  Můžete mi alespoň stručně vysvětlit, jak je to s těmi okuláry? V katalogu se píše, že součástí dalekohledu je :   "    ...... výstup 2”, okulár 2” 28mm nebo 2 okuláry 1.25” 10 a 20mm  "  Znamená to, že už je tam nějaká redukce ze 2" na 1.25" ? Nebo se ty 2 okuláry(1.25") strkají nějak za sebe do 2" díry ??? - z toho jsem trochu zmatený.

  Díky.

      Milan K.

PS.
    Tyhle dotazy ohledně výběru dalekohledu asi nepatří do [IAN] ale spíš do toho Astrofóra, ale když jsem tohle vlákno začínal, tak jsem Astrofórum ještě neznal, takže se omlouvám.