[IAN] Vyber dalekohledu

Breta Benes breta.benes na volny...
Úterý Prosinec 27 10:54:55 CET 2005

Od: "Martin Gembec"

!!!  PROSÍM JEN NIKDY NE DISKETU 3,5" !!!

To už raději to svářečské sklo. Nezapomeňte že slunce nejen svítí, ale bohužel pro oko i "hřeje" a to vám tedy přes tu disketu pěkně "zatopí" v oku. Samozřemě, krátce pohlednout by se dalo, také
===

Pro upřesnění: Pro přímé pozorovaní prostým okem používám staré diskety 5.25".

Ten filtr před objektiv teď zrovna nemohu nalézt, ale určitě jsem tam dával ty staré 3.5", co měly kapacitu snad jen 360 či 720kB. Ne ty, co koupíte dnes. Teď jsem se přes takovou, co koupíte dnes, podíval ven - je polojasno - a přes tu disketu vidím docela přesně sousedův dům, okna v něm, plot, ...
Tak tohle určitě ne, to je moc slabý filtr a navíc je to zbarvené do červena. Ty staré diskety jsou barevně téměř neutrální.

Svářečské sklo - třeba jsem měl jen smůlu a koupil si nevhodné - ale jako filtr před refraktor - ne.
Navíc se to velice špatně řeže - ten sklenář (taky astronom amatér), po kterém jsem chtěl, aby z toho skla vyřízl kolečko 60mm, tak mně s tím nejprve chtěl vyhodit, že to určitě praskne, ...
Ale povedlo se mu to, já jsem to pak vítězoslavně nasadil před ten refraktor - abych se podíval na několik Sluncí vzájemně se překrývajících. 8-(

Od: "Petr Scheirich"

Ja pres triedr a disketu pozoroval Slunce mnohokrat a dlouho. Je fakt, ze me po tom
dost bolely oci (a nevedel jsem, cim to je
===
To může být třeba i jen tím pozorováním - člověk se snaží zaostřit zrak na rozplizlé objekty, které jsou navím roztřesené ohřátou atmosférou a tím možná vzniká ta únava zraku.

Břeťa, astronom amatér.