[IAN] Vyber dalekohledu

Breta Benes breta.benes na volny...
Pondělí Prosinec 26 18:48:03 CET 2005

Jsem "astronom-amatér"
===
Já též. Mám refraktor 60mm, montáž Dobson, je to laciný čínský shit.
Pozorovací stanoviště - zahrada na venkově- ale v okruhu cca 50m nejméně 3 lampy veřejného osvětlení. 8-(

---------------------
1) Krátery na Měsíci (tím triedrem jsem sice v pohodě viděl krátery jako
===
Jsou v něm vidět pěkně. Chce to si k pozorování ale vybrat oblast kolem rozhraní světla a stínu, pak jsou krásně plastické - v přímém osvětlení je to moc "placaté".

---------------------
2) Prstence u Saturnu (teď ho vidím jen jako takovou jasnější hvězdičku,
===
V pohodě. Záleží však na momentálním postavení Saturnově - když se na prstence díváme v jejich rovině - vidíme prd.

prstencích - myslím, že se to jmenuje "Cassinovo dělení")
===
To vidím s obtížemi - či spíše si ho domýšlím.

---------------------
3) Galileovi měsíce kolem Jupitera (Europa, IO, Gaymendes, Callisto) -
===
Bez problémů. Polohu není třeba počítat, on jich je tam vždy několik vidět - a jejich poloha - zejména Io se už za cca 30min výrazně změní.

---------------------
4) Takový ty barevný pruhy na Jupiteru s velkou rudou skvrnou (Great Red
Spot). (Jupiter vidím triedrem jen jako hodně svítivou hvězdu)
===
Vidím tak trochu pásovou strukturu atmosféry, po skvrně jsem nepátral.

---------------------
5) Fáze Venuše (Venuši jsem taky viděl ve větším dalekohledu, ale ten
===
Ty já vidím neozbrojeným okem - tedy přesněji s brýlemi. (Jsem krátkozraký a pravé oko mám astigmatické. Zkuste "boční vidění", podívat se kousek _vedle_ té Venuše.

---------------------
6) Jak se mění polární čepičky na Marsu (Mars teď taky vidím v triedru
jako oranžovou "hvězdičku")
===
Já ho vidím v teto době jako kuličku, nějaké sezonní změny jsem však nepozoroval.

---------------------
7) Nějaké galaxie (triedrem jsem v létě viděl tu galaxii v Andromedě
(M31), ale nejdřív jsem si myslel, že je to nějaká kometa, která má 2
===
M31 byste měl opět vidět - za dobrých podmínek - prostým okem.
Myslím si však, že na takovéto objekty - včetně mlhovin - je lepší dobrý triedr.

---------------------
8) Skvrny na Slunci. (Pro pozorování Slunce jsem si pořídil svářečské
sklo č.14, ale před triedr se to nedá přidělat (má to menší rozměry než
===
S tím sklem mám špatné zkušenosti. Taky jsem si nechal uříznout to sklo, aby ho mohl dát před ten refraktor. Slunce jsem pak viděl asi 3krát - mohou za to mnohonásobné odrazy uvnitř toho skla.
A tak mně - myslím že zde - někdo poradil, že dobrý filtr je disketa - a měl pravdu. Nádherný čistý obraz.

9) Nějaké komety. (triedrem jsem viděl tu poslední Q4 NEAT C/2001, ale
===
Opět zde vyjadřuji názor, že na takovéto objekty je lepší dobrý triedr a nejlepší asi SOMET BINAR.

Co se týče ceny, tak bych mohl utratit maximálně tak kolem 20 000 Kč.
===
To je asi 10krát tolik, co stál ten můj refraktor. 8-(
Takze v tomhle Vám asi lépe poradí jiní kolegové.

Břeťa, astronom amatér.