[IAN] Vyber dalekohledu

Milan Krúpa krupa na centrum...
Pondělí Prosinec 26 16:56:28 CET 2005

 Dobrý den.

Jsem "astronom-amatér" a až doteďka jsem pro pozorování používal triedr
opřený o hranu okna. Chtěl bych se zeptat, jaký bych potřeboval
dalekohled, abych mohl sledovat následující věci:

---------------------
1) Krátery na Měsíci (tím triedrem jsem sice v pohodě viděl krátery jako
Eudoxus nebo Ptolemaeus, ale chtěl bych vidět i trochu víc) - (Jo a jestli
o tom nevíte, tak jsem našel na internetu hodně detailní mapy přivrácený
strany Měsíce (http://www.lpi.usra.edu/resources/mapcatalog/LAC/)) - třeba
se vám můžou hodit (komu se to nechce stahovat (přes 400 MB obrázků) tak
tomu to můžu poslat na CD-čku)

---------------------
2) Prstence u Saturnu (teď ho vidím jen jako takovou jasnější hvězdičku,
ale měl jsem možnost ho pozorovat nějakým větším dalekohledem a viděl jsem
ho jako "kuličku s ušima". Rád bych viděl aspoň takový ty mezery v
prstencích - myslím, že se to jmenuje "Cassinovo dělení")

---------------------
3) Galileovi měsíce kolem Jupitera (Europa, IO, Gaymendes, Callisto) -
Mám programy, který vypočítávají polohu těchto měsíců, ale já nevidím ani
jeden.

---------------------
4) Takový ty barevný pruhy na Jupiteru s velkou rudou skvrnou (Great Red
Spot). (Jupiter vidím triedrem jen jako hodně svítivou hvězdu)

---------------------
5) Fáze Venuše (Venuši jsem taky viděl ve větším dalekohledu, ale ten
astronom tam musel použít nějaké filtry, jinak by to prý bylo moc
přesvícené)

---------------------
6) Jak se mění polární čepičky na Marsu (Mars teď taky vidím v triedru
jako oranžovou "hvězdičku")

---------------------
7) Nějaké galaxie (triedrem jsem v létě viděl tu galaxii v Andromedě
(M31), ale nejdřív jsem si myslel, že je to nějaká kometa, která má 2
ocasy proti sobě - prostě taková rozplizlá šmouha, která byla uprostřed
trochu světlejší.) - V létě můžu pozorovat nebe na chatě - tam je krásná
tma, ale v zimě se tam nedá přežít, takže musim pozorovat ve městě. Hrozně
rád bych někdy viděl na vlastní oči "Koňskou hlavu" v Orionu (Problém je v
tom, že Orion je vidět jen v zimě, a to se ve městě moc pozorovat nedá.)

---------------------
8) Skvrny na Slunci. (Pro pozorování Slunce jsem si pořídil svářečské
sklo č.14, ale před triedr se to nedá přidělat (má to menší rozměry než
objektiv) a za triedr se to zase přidělat nesmí (prý by mohlo prasknout
teplem).

---------------------
9) Nějaké komety. (triedrem jsem viděl tu poslední Q4 NEAT C/2001, ale
bylo to nic moc - jen taková "rozmáznutá tlustá hvězdička"). Jinak si
vzpomínám na tu SUPER kometu Haile-Bopp , která byla perfektně viditelná
nad západním horizontem ve městě pouze očima a měla 2 ocasy - v té době
jsem neměl ani ten triedr.

---------------------

Přečetl jsem si články na internetu o výběru dalekohledu od ing. Cagaše
(http://www.zas.cz/download.php), ale moc mi to nepomohlo, nebo jsem to
asi moc nepochopil.

Co se týče ceny, tak bych mohl utratit maximálně tak kolem 20 000 Kč.

Existuje nějaký dalekohled pro moje potřeby, nebo musím ještě nějaký čas
šetřit?
Nebo bych pro moje požadavky potřeboval těch dalekohledů několik?

Můžete mi nějaký doporučit?

 Předem děkuji za odpovědi.

 Milan K.

 krupa na centrum...