[IAN] rychlost svetla

Breta Benes breta.benes na volny...
Středa Březen 12 19:16:08 CET 2003

Ted se mne nejak vybavilo, ze cesta k theorii relativity byla:
Lorentz - Michelson (experiment) - Einstein. Ale treba se pletu.

Dulezite je to, ze clovek ma silna omezeni v chapani nekterych faktu.
Nas obzor je omezen na rekneme makrosvet. Mikrosvet a megasvet
- napr. nas Vesmir - jsou zcela mimo nasi zkusenost a proto si z techto
svetu nedokazeme predstavit vubec nic. Protoze predstava je zalozena
na zkusenosti a my nemuzeme mit ty zkusenosti, ktere ma napr. elektron.

> Specialni teorie relativity totiz ma jako postulat (tj. vlastne axiom),
> ze rychlost svetla ...

Myslim, ze to neni ani postulat, ani axiom. Po prvnich overenich dusledku
Specialni Theorie (napr. staceni perihelia Merkurova, Michelsonuv
experiment) zrejme musime konstatovat, ze tato theorie je zalozen
jen na faktech.
Takze to uz vlastne neni zadna theorie.

===
> Pokud ovsem chcete "nazorne" vysvetlit, proc je rychlost svetla vzdycky stejna,
> Jde proste o fakt, ktery...
==
(Vselijak zkraceno, spatne se to cituje, zkuste nekdy zmacknout Enter).

Nas Vesmir ma (dnes) opravdu tyto vlastnosti. A my, zde na Zemi, pouzivame
denne theorii relativity napr. ke korekci v prijimacich GPS, kvantova mechanika
nam dala napr. tunelove diody, ktere nam umoznuji komunikaci, a tech prikladu
je cela rada.

MJD 52710.798611, Breta, astronom amater.
---
... deckama nezatopis, ale muzes nema prikladat