[IAN] rychlost svetla

Jan Mocek jmocek na retia...
Čtvrtek Březen 13 08:12:11 CET 2003

A ja zase doporucuju "Pan Tompkins v risi divu" od G.Gamowa. Je to sice
prosta popularizace, ale pro selsky rozum je to idealni. Mam pocit ze
hned jedna z prvnich kapitol pojednava o meste kde je rychlost svetla 60
km/h (nebo mozna 60 mil, voni ty anglosasove jsou hloupy, i o sondu u
Marsu kvuli svejm jednotkam prisli).

Jinak primo rychlosti svetla by mravenec s baterkou (~svetluska:-)
letet nemel, protoze pak by to znamenalo ze
a) ma nulovou klidovou hmotnost. To neodpovida pozorovani, ze vetsina
mravencu klidovou hmotnost ma.
b)jeho hmotnost je nekonecne velika a tudiz pro jeho urychleni je
potreba nekonecne velke energie.
c) (ale to je jen moje spekulace) mozna by se mohlo jednat o mravence,
ktery pada do cerne diry :-)

No, a kdyz pouzijeme vzorecek pro relativni plynuti casu, tak pri
rychlosti svetla uz cas neplyne vubec, cili "fotony nestarnou".

A vubec, neprehanejte to s tim selskym rozumem. Ve meste s nizkou
rychlosti svetla by si clovek brzo zvykl na to, ze si musi neustale
rovnat hodinky, ze se mu okoli pri jizde zda splacnute a ze se mu jezdi
nejak tezko (vazi vic).
Casto mi pripada nejaky "selsky pochopitelny" jev naprosto zvlastni. Jak
se muzou dva kusy zeleza na dalku odpuzovat jenom proto, ze jsou tam
atomy nejak usporadany? Jakto, ze muj kamarad, ktery je ted v Asii je
ode mne naklonen o nejakych 90st. a ani jednomu z nas to neprijde divny?

Honza Mocek