[IAN] rychlost svetla

vl na email... vl na email...
Čtvrtek Březen 13 15:38:57 CET 2003

Ono to asi takhle nebude: myslím, že právě v tom je ta podivnost, že i vzhledem k tomu mravenci bude mít světlo zase rychlost c - aspoň on by ji tak naměřil - a my, kteří se považujeme za klidové - bychom rovněž naměřili rychlost c. Nevím, jestli to někdo dokáže někdy pochopit, ale světlo se vzhledem ke každé inerciální soustavě pohybuje stejně, ať se ty soustavy navzájem pohybují jak chtějí.

--- Původní zpráva ---
Od: "Breta Benes" <breta.benes na tcz...>
Datum: 12.03.2003 13:41:37

> To jsem stejne nikdy nepochopil, jak si to mam predstavit, tohleto
> relativisticke skladani rychlosti. Neni nekde nejake vysvetleni
> srozumitelne i pro matematicky mene nadane lidi, kteri vzorecek
> nechapou dokud si situaci nemohou nazorne predstavit?

Ono take to zadani nebylo presne. Ta baterka - jako teleso s klidovou
hmotou > 0 - se nemuze nikdy pohybovat rychlosti svetla.
Tedy napriklad baterka poleti rychlosti 0.99c a svetlo se z ni bude
sirit rychlosti c, tedy 0.01c relativne vuci baterce ve smeru letu.

Zajimavejsi je pohled mravence sediciho na te baterce. Ten bude
pozorovat, ze svetlo se ve smeru letu siri relativni rychlosti c vuci
baterce.

B.