[IAN] rychlost svetla

Ales Prochaska prochaska na alsoft...
Středa Březen 12 16:13:51 CET 2003

Nojo, zase ta matika. Pro mne je to ale spis takovy priklad odtrzeni
matematiky od realneho zivota. Pripomina mi to situaci, kdyz jsem se
kdysi snazil pochopit princip elektrickeho rezonancniho obvodu. Asi
pet chytrych a prislusne vzdelanych lidi mi to zkouselo vysvetlit -
vzdycky ovsem tak, ze nejpozdeji v druhe vete zacali vysvetlovat
nasobeni komplexnich cisel. Kdyz jsem odvetil, ze prece s komplexnimi
cisly pocitat umim, nechapali, co tedy vlastne chci vysvetlovat - to
prece pro pochopeni staci. Sesty clovek mi predlozil trochu jiny a o
neco delsi matematicky postup, ktery ale mel v kazdem svem bode, u
kazdeho mezivysledku svoji rozumnou (tj. "selskym" rozumem
predstavitelnou) fyzikalni interpretaci a pak konecne i moje tupa mysl
pochopila. A neco podobneho bych strasne rad zazil prave u Lorentzovy
transformace, Einsteinovych vzorcu skladani rychlosti atd.

Ales Prochaska