[IAN] Re: [IAN] Columbia - 386
Petr Scheirich
Petr.Scheirich na seznam...
Neděle Únor 16 20:05:47 CET 2003
Ahoj.
Ne, to neni chytractvi. Rad si prectu neco od
cloveka, ktery vi vic nez ja a vic tomu rozumi.
Petr
> ahoj,
>
> Ja vubec nechci snizovat a bagatelizovat ten ohromny kus prace, ktery amici
> udelali. Peclive sleduju cely kosmicky program vcetne prubeznych modernizaci
> raketoplanu (glass kokpit, motory, upravy SRB, jiz treti generaci ET).
>
> Ale jiz dlouho je mozne napriklad udelat lepsi konstrukci draku (soucasne
> konstrukcni programy umoznuji navrhnout a spocitat a soucasne NC rizene
> stroje jsou schopne vyrobit tvarove komplikovanejsi soucasti z jednoho kusu
> a tim zlepsit uzitne vlastnosti), existuji lepsi metody tepelne ochrany
> trupu (existuji kovove vostiny a nove kompozitove materialy, ktere nejsou
> tak krehke jako soucasne pouzivane dlazdice). Soucasna miniaturizace cidel i
> akcnich clenu umoznuje vyrazne lepsi mereni stavu jednotlivych prvku celeho
> stroje a ve spojeni se soucasnymi ridici systemy umoznuje vyrazne
> efektivnejsi rizeni chovani celeho stroje. Ovsem vetsinu tehle veci nemuzete
> do raketoplanu vlozit dodatecne. Napriklad obsivka kridla se lepi a
> pronytovava, tedy to uz nyni nelze rozebrat a upravit.
>
> Vim i o ruznych navrzich novych koncepci dopravy na obeznou drahu, ale tady
> mame fungujici system s provoznimi zkusenostmi, ktery lze prubezne
> modernizovat a upravovat. A nektere modernizace lze udelat jen pri stavbe
> dalsich exemplaru. Tim samozrejme netvrdim, ze bychom se meli vzdavat vyvoje
> novych kosmickych dopravnich systemu s uplne jinou koncepci, ale to je
> zalezitost na dlouha leta a desetileti.
>
> Nejsem profesionalni astronom, kosmonaut, nebo vyvojar kosmickych sond.
> Pracuju v oboru modelovacich a CAD systemu a ridicich systemu velkych
> stroju, mam trochu zkusenosti s vyvojem letecke techniky (delal jsem CAD
> podporu vyvoje pro L159).
>
> Nechtel bych delat chytraka, co dodatecne vsechno vi. Jen jsem chtel napsat
> svuj dojem ...
>
> pekny vecer
> Honza
>
> ----- Original Message -----
> From: Petr Scheirich <Petr.Scheirich na seznam...>
> To: <ian na amper....muni.cz>
> Sent: Saturday, February 15, 2003 11:23 PM
> Subject: [IAN] Re: [IAN] Columbia - 386
>
>
> > Ahoj.
> > Ona je modernizace a modernizace. Premenit neco
> > tak sloziteho jako je raketoplan v neco uplne
> > modernejsi asi nejde - to uz by mozna bylo
> > levnejsi (a efektivnejsi) vyvinout to cele znovu.
> >
> > Ale jinak se v jistem smyslu i modernizuji -
> > motory by mely vydrzet asi 100 startu a vymenuji
> > se mnohem casteji, a pokud se nepletu (ale mozna
> > ze ano), stoupla jejich vykonnost (pri stejne
> > spotrebe paliva) od prvnich modelu uz 1,5x.
> >
> > Stejne tak Atlantis dostal pred tremi lety uplne
> > novy moderni "skleneny" kokpit, takze uz to tam
> > nevypada jak v "Apollu", ale jako v luxusnim
> > dopravnim letadle :-). Pekne je srovnani stareho
> > kokpitu v Columbii s novym v Atlantisu v tomhle
> > clanku:
> > http://www.space.com/businesstechnology/technology/sts101_new_cockpit.html
> > A to urcite nemluve o tech dalsich drobnych, ale
> > dulezitych vecech, ktere nejsou tak na ocich,
> > takze se o nich moc nepise.
> >
> > Petr
> >
> > > dobry den,
> > >
> > > souhlas, je to fakt dobra technologie. A je to take ukazka toho, co jsou
> > > lidi schopny udelat, pokud je zajem.
> > >
> > > A potom naopak mrzi, ze dneska (strasne moc let po Apolu a po puvodni
> > > konstrukci raketoplanu), jsme ustrnuli na par automatickych sondach a
> > > maximalne na obezne draze Zeme. Puvodne se myslelo na mnohem
> ambicioznejsi
> > > cile. Ani ty raketoplany se moc nemodernizuji, jen se pouzivaji a
> > > "osoupavaji". Ja osobne jsem take cekal mnohe, treba ze po X letech
> provozu
> > > se zuroci zkusenosti a dostavi dalsi dva raketoplany. Samozrejme
> upraveny
> > > tak, aby byly vykonejsi a odolnejsi a vyrazne provozne efektivnejsi.
> Pritom
> > > pry nejsou penize. A pritom bezny Hollywoodsky trhak stoji jak tri lety
> > > raketoplanu.
> > >
> > > Ale nechci byt pesimista, snad se americani vzpamatuji.
> > >
> > > zdravim
> > > Honza
> > >
> > > ----- Original Message -----
> > > From: Petr Scheirich <Petr.Scheirich na seznam...>
> > > To: <ian na amper....muni.cz>
> > > Sent: Saturday, February 15, 2003 9:11 PM
> > > Subject: [IAN] Re: [IAN] Columbia - 386
> > >
> > >
> > > > Nevim, jestli tou kapotazi, co mate na mysli,
> > > > myslite totez co ja, ale pokud ano, tak to byl
> > > > jen kryt, ktery mel zajistit aerodynamicnost
> > > > raketoplanu pri prvnich zkouskach. Pri konecnych
> > > > zkouskach tam ale ten kryt jiz nebyl. Ono by to
> > > > take bylo nesmysl, zkouset pristani se strojem o
> > > > jinych aerodynamickych vlastnostech nez mely mit
> > > > pak skutecne raketoplany :-).
> > > > Bez "kapotaze" tam pak motory byly. Mozna to byly
> > > > jen makety, co ja vim, ale vypadaly jako ty
> > > > opravdove. A pokud to byly jen makety, asi na
> > > > nich musela byt umistena zatez odpovidajici
> > > > skutecnym motorum.
> > > >
> > > > Ta kapotaz se pouziva i dnes pri prevozu
> > > > raketoplanu mezi KSC a Edwardsovou zakladnou v
> > > > Kalifornii.
> > > >
> > > > Uzasna technologie to je a asi jeste dlouho bude,
> > > > nez ji prekona nejaka uzasnejsi :-).
> > > >
> > > > Petr
> > > >
> > > >
> > > > > Jo, mate pravdu, je to uz prece jenom mnoho let....
> > > > > Enterprise do vesmiru neletel vsak asi hlavne proto, ze - pokud
> > > > > se pamatuji - nemel nikdy motory, jen takovou kapotaz na zadi,
> > > > > kam se u jeho mladsich brasku potom motory montovaly.
> > > > >
> > > > > Stejne to je ale uzasna technologie, coz?
> > > > >
> > > > > MJD 52685.774306, Breta, astronom amater.
> > > > > ---
> > > > > * Origin: Spojari vsech zemi - PROLETUJTE SE! (2:420/45.36)
> > > > >
> > > > >
> > > > > _______________________________________________
> > > > > Ian mailing list
> > > > > Ian na amper....muni.cz
> > > > > http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
> > > > >
> > > >
> > > >
> > > > ----------------------
> > > > psch7513 na mbox....mff.cuni.cz
> > > >
> > > > ______________________________________________________________________
> > > > Reklama:
> > > > Mall [mo:l] - promenáda, široká alej, nákupní středisko (velké)
> > > > Internet Mall - profesionální nákupní galerie na Internetu
> > > (http://www.mall.cz)
> > > >
> > > > _______________________________________________
> > > > Ian mailing list
> > > > Ian na amper....muni.cz
> > > > http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
> > > >
> > >
> > >
> > > ---
> > > Odchozí zpráva neobsahuje viry.
> > > Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
> > > Verze: 6.0.449 / Virová báze: 251 - datum vydání: 27.1.2003
> > >
> > > _______________________________________________
> > > Ian mailing list
> > > Ian na amper....muni.cz
> > > http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
> > >
> >
> >
> > ----------------------
> > psch7513 na mbox....mff.cuni.cz
> >
> > ______________________________________________________________________
> > Reklama:
> > Jak si stoji kurz koruny? http://kurzy.seznam.cz
> >
> > _______________________________________________
> > Ian mailing list
> > Ian na amper....muni.cz
> > http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
> >
>
>
> ---
> Odchozí zpráva neobsahuje viry.
> Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
> Verze: 6.0.449 / Virová báze: 251 - datum vydání: 27.1.2003
>
> _______________________________________________
> Ian mailing list
> Ian na amper....muni.cz
> http://amper.ped.muni.cz/mailman/listinfo/ian
>
----------------------
psch7513 na mbox....mff.cuni.cz
______________________________________________________________________
Reklama:
Nejenom anglicko-cesky slovnik: http://slovnik.seznam.cz
More information about the Ian
mailing list