[IAN] Re: [IAN] Columbia - 386

Jan Bastecky jan.bastecky na seznam...
Neděle Únor 9 21:55:49 CET 2003

Jeste jednou dobry den,

jen pripojim poznamku k existenci dvou nezavislych systemu a jejich
vzajemnemu porovnavani:

- pokud nastane nahodna chyba:
-- tak se bude jejich vystup lisit, ale nepoznam, ktera hodnota je spravna.
U letadla proste vypnu oba a prejdu na rucni rizeni, coz tady nejde. Tedy
potrebuji nejmene tri systemy, aby system mohl ten s odlisnym vysledkem
prohlasit za vadny a odpojit ho.
-- ja samozrejme musim osetrit i chybu v zarizeni, ktere porovnava vysledky
pocitacu, tedy take jej napriklad znasobit.
-- musim osetrit i moznost selhani cidel, vykonnych prvku a celeho
vzajemneho propojeni

- pokud nastane jiny typ chyby (neocekavana kombinace vstupu, spatny
algoritmus, vypadek napajeni, ...) tak to take musim nejak preckat. Tady mi
porovnavani vysledku nepomuze. Ale lze to take resit, napriklad u
raketoplanu je (pokud vim) sestup rizen dvema ruznymi programy
(programovanymi nezavislymi tymy) bezicimi na ruznych pocitacich.

- najcastejsi chyby nastavaji na akcnich clenech a na senzorech a je treba
toto resit. Par prikladu: u klapek muzu mit ovladani nekolika valci a pokud
jeden selze, tak to ostatni "pretlaci". Cidla tlaku jsou velmi citliva na
okolni teplotu a pri jeji zmene je treba merenou hodnotu vyrazne prepocitat,
takze potrebuju na stejnem miste i cidlo teploty.

kratky zaver: prostou duplikaci systemu to jednoduse nejde, vec je vyrazne
slozitejsi.

zdravim
JB