[IAN] ISS v sobotu vecer

Jan Mocek jmocek na retia...
Pondělí Únor 3 11:02:51 CET 2003

Ten prelet (v sobotu 1.2.2003 cca 18:30 SEC) jsem pozoroval taky.
Namiril jsem na stanici svuj dalekohled 25x70, protoze se mi zdalo, ze
zdanlive proleti kolem komety NEAT. Hodne jsem se divil, kdyz se mi
objevily hvezdicky dve. Jak stanice stoupala oblohou tak mi prokluzovala
elevacni osicka dalekohledu a kdyz byla v zornem poli (1.5 stupne) jen
jedna jasnejsi stalice, bylo dost tezke uverit, ze je to ona, kdo je "v
klidu".
V nadhlavniku, to uz jsem pozoroval okem, od sebe byly vzdaleny asi 1-2
stupne a casove byli za sebou neco mezi 1 a 1.5 sekundy, tedy, pri
obezne rychlosti 7km/s asi 10 km.
Pak nad vychodnim obzorem rychle po sobe cele soulodi zmizelo v zemskem
stinu.
Podle mich zjisteni to byl Progress 9 napechovany odpadky, ktery se
naopak nekdy kolem 16:00 (SEC nebo UT?) od ISS odpojil a ma shoret v
atmosfere.
Ta lod co startovala se tam bude nekolik dni blizit, takze dalsi prelety
pozorne sleduji - pokud pocasi dovoli.

Honza Mocek