[IAN] rozlis`itelnost

Lukas Kral krall na troja....cvut.cz
Čtvrtek Říjen 10 10:15:55 CEST 2002

>Na druhou stranu, když si uvědomíme,
>jak nekvalitním optickým přístrojem lidské oko je,
>a přesto z toho rozmazaného obrazu na sítnici
>dokáže "oční procesor" zpracovat perfektní obraz,
>tak si asi nemůžeme být úplně jisti,
>kde jsou meze fitrace obrazu
>a podobných fíglů, jako je třeba adaptivní optika.

Ta mez je pomerne jasne dana difrakcnim limitem -- oko ma urcity vstupni
otvor a tomu odpovida urcita mezni rozlisovaci schopnost (pribl.
144"/D[mm]), kterou nelze zlepsit ani adaptivni optikou (ta muze korigovat
vady optickeho systemu nebo i vliv atmosfery).

Oko o vstupnim otvoru 5 mm ma tedy difrakcni limit asi 0,5', ovsem v praxi
je to jeste znacne snizeno optickymi vadami (nedokonalosti) okrajovych casti
rohovky (zornicka se rozsiri, aby nasbirala vice svetla, ale na ukor opticke
kvality oka), takze dostavame realnou hodnotu 1' a vice.

Lukas