[IAN] Od Heny (Velka encyklopedie vesmiru)

Petr Scheirich Petr.Scheirich na seznam...
Čtvrtek Červen 13 19:26:24 CEST 2002

Taky bych se priklonil castecne ke kritikum, studuju uz tu knihu
dlouho (asi 5 tydnu) a musim rict, ze napr. v meziplanetarni hmote
jsou tam take chyby. Vyslovene nesmysly ne, ale treba chyby v
terminologii. Jinak tem hvezdam zas tak moc nerozumim :-)

Ale i presto na me ta kniha udelala obrovsky dojem, mozna sice je
"stara", ale na druhou stranu je v ni spousta veci, ktere proste ve
skutecne starsich ceskych (a slovenskych) encyklopediich nebyly,
protoze jeste neexistovaly. Takze bych ty drobne nedostatky i
odpustil :-)

Abyste si mohli udelat srovnani, dostala se mi do ruky take kniha
"Lexikon vseobecneho vzdelani" od Matthiase Edbauera, preklad z
nemciny. Neodpustim si par vynatku ze sekce Prirodni vedy &
technika:

Ma teleso stejnou vahu na jekemkoliv miste na Zemi?

Nikoliv. Jeho hmotnost, tedy sila, kterou je pritahovano k Zemi, je
na rovniku mensi nez treba na zemskych polech. Jelikoz je v
techto mistech Zeme zplostela, je zde vzdalenost od jejiho stredu
mensi, a tudiz je zemska pritazlivost silnejsi.

Jaka nebeska telesa byla v poslednich letech zkoumana
vesmirnymi sondami?

Roku 1977 odstartovala sonda Cassinni-Huygens smerem k
Saturnovu mesici Titanu. V tomtez roce se vydala sonda Galileo k
mesici Jupitera - Europe. ... Poslanim planetarni sondy
Ulysses/SOHO je zkoumani Slunce.

Jak pusobi zemska pritazlivost?

... Zemska pritazlivost je zvlastni druh gravitace, ktera zpusobuje,
ze se dve hmoty pritahuji gravitacni silou. ...

Jak zni matematicka definice roviny?

Rovina je plocha, ktera je ohranicena tremi body, jez nelezi v jedne
primce. Tyto body vymezuji delku a sirku plochy, nikoli vysku.

Zdravi Petr