[IAN] Re: Vybuchne pomeranc, etc. ?

Petr Scheirich psch7513 na yahoo....uk
Neděle Leden 20 20:32:53 CET 2002

Ahoj Heny.
Zacnu u toho oka. Tlak, ktery udrzi ocni bulbus (jak
krasny vyraz, ktery jsem se naucil na podzimnim
setkani APO :-) ve forme koule musi byt asi dost
velky. Urcite mnohem vetsi nez jedna atmosfera. Ale to
prece neni tlak zadneho plynu uvnitr. Z velke vetsiny
se na tomto tlaku (ci napeti) podili pevnost steny
oka. Kdyz oko rozriznes, nesplaskne, ale zachova si
priblizne kulovy, pekne pruzny tvar (i to jsem tam na
APO videl :-).
A tak je to i s ostatnimi tkanemi v tele. Clovek prece
neni nafukovaci balonek.
Zkusim to jeste jinak:
Tlak jedne atmosfery (101325 Pa) predstavuje vahu
pribl. 1 kg na centimetr ctverecni (doufam, ze pocitam
dobre :-). Na "dne" zemske atmosfery je tento tlak
vyrovnan vnitrim tlakem lidskeho tela a proto clovek
nic neciti. Co se stane, kdyz ho umistime do vakua?
Vnejsi tlak zmizi a tlak jedne atmosfery, ktery proti
nemu pusobil zevnitr, se projevi. Ale jeden kg na cm^2
zas neni tak moc. Myslim, ze vetsina tkani ho snene
(rozhodne kosti a svaly - kdys si na ruku polozis
kilogramove "zavazi" o podstave cm x cm, tak Ti ji to
prece nepropichne). I ta stena oka.
Problem bude jen s unikajicimi plyny, takze se urcite
poskodi plice, objevi se jiz zminovane bublinky a pod.

A jeste jeden primer na zaver: jiz v hloubce 10 metru
pod vodou je rozdil tlaku oproti hladine 1 atm. V teto
hloubce zije spousta ryb a kdyz je vylovime, okolni
tlak kolem jejich tela klesne o 1 atm. Jiste, jejich
organismus je tomu prizpusoben, protoze bezne
priplouvaji az tesne pod hladinu. Pak jeste existuji
take ryby, ktere ziji pouze ve velkych hloubkach, a ty
kdyz vylovime, tak zahynou. Ale jeste jsem neslysel o
tom, ze by snad "vybuchly".

Koneckoncu, ve vyskach 10 kilometru je tlak priblizne
ctvrtinovy oproti zemskemu povrchu. Kdyz dojde k
dekompresi v dopravnim letadle, jsou tela cestujicich
vystaveny vnitrnimu pretlaku 3/4 atm. A taky se
nerozprsknou. Proc by tedy ta zbyvajici 1/4 pri
prechodu do vakua mela mit nejaky vyznamny vliv?

Ahoj Petr

=====
psch7513 na mbox....mff.cuni.cz