[IAN] Krysa

Peter Begeni PBegeni na usske...
Úterý Únor 26 10:50:35 CET 2002

Podla reakcii:
1. Ales:
   a. Clovek s opicou ma spolocne iba to, ze su cicavce. Najviac sa podoba so simpanzom a to len anatomicky a biochemicky.
Ale su to dva rozne druhy. To iba podla evolucnej teorie maju spolocneho predka, ale tato teoria ma spustu trhlin medzi prechodami
z jedneho druhu na iny. Ako keby vsetke prechody boli vyvyjane skokom (to vravia vykopavky).
   b. To spravanie, ktore si nevies inak vysvetlit to je to spominane priradovanie ludskych vlastnosti.
Ja len pisem to, co sa pise v literature.
2. Urbi: Netvrdil som "Mam vedomie => Myslim teda som". Dal som medzi to spojku "a" rozumenu ak "AND" nie "==>".
Zbytok nechapam,ce xes povedat.
3. Dusko:
    a. Uci a prijima vedome to je pravda. Ale nekona vedome (nemyslim tym, ze je pri konani nepricetne :-) ).
Aspon tak sa to tvrdi v literature.
    b. kmene ktore piskaju: Ale vedia sa naucit rozpravat. Zviera nie. Okrem toho clovek je jediny tvor,
ktory sa na sposobe dorozumievania vie dohodnut. Vie komukovat spominanym piskanim, vizulane mnohymi
sposobami (vlajkami, ohnom ...), recoou, mimikou, pismom, elektronicky ... .
    c. Nespojil som vedomie s inteligenciou. Ale teraz by som na to pouzil slovo skor ze su vzdelatelne. Co niesu
dokonca niektori ludia (vysoko mentalne mostihnuty). Ale konanie zvierat nie je uvedomele.
Clovek je jedina ziva bytost, ktora je schopna uvedomele jednat, pracovat, vyrabat a ovladat aktivne
a ucelne prirodu samu (tot citat - nasiel som ho niekde na webe).
    d. Nepokladas pokus za nutny? Ja nepokladam za nutny rybolov, lebo ryby nejem. Ale neprotestujem proti tomu.
A pre mnohych ten pokus vypovednu hodnotu bude mat.
4. Ado: Z toho clanku nie som boh vie ako mudrejsi.

http://vesmir.cts.cuni.cz/08_97/edt97-08.htm

begi - toto celkom pekne zhrnuje, co si o tom myslim ja

Nazdar Begi.
K vedomiu. Podla mna, akonahle sa zviera uci, prijima podnety vedome. Na
akej urovni - to je sice otazne, ale urcite niektore veci robia "uvedomelo".
A co sa tyka clankovanej reci - su kmene, ktore sa dorozumievaju piskanim.
Nie su inteligentne? Trocha zjednodusujes. Mne sa paci definicia, kde je
vedomie spajane s uvedomenim seba ako individuality. Ako priklad sa uvadza
spoznanie v zrkadle. Su len dve zvierata, ktore sa stopercentne spoznaju.
Simpanz a delfin. Takze pochybujem, ze je clovek jedina bytost, ktora si vie
povedat som. Len to nevedia povedat tebe. A este jedna vec. Nespajaj vedomie
s inteligenciou.
	Co sa tyka pokusnych zvierat. Pouzivat - suhlasim. Kvoli volovinam -
nepokladam za nutne. Vypovedna hodnota spominaneho zameru bude podla mna
zadna cela nic.
	dusko
p.s.: Neviem ci na hviezdy, ale na mesiac sa urcite obcas pes pozrie... :-)

neviem odkial si vycucal "Mam vedomie => Myslim teda som". Ked uz citas a
pouzivas precitane hlasky, tak citaj viac a ked uz budes citat viac, tak aj
trochu premyslaj... a mysli, teda bud
alebo opacne ? :))

Ja se pridam, ja si myslim totez. Jen s odchylkou, ze mezi nemyslicim
(zviretem) a myslicim (clovekem) existuje plynuly prechod (v soucasne
dobe neobsazeny vsemi konkretnimi zastupci, napr. prechodnymi
formami vyvojove posloupnosti opice - clovek), takze je hranice
stanovena administrativne. O jeji presne poloze se da jen dohadovat,
ja bych ji videl mezi clovekem a opici, presto ze jsem na vlastni oci
vicekrat videl chovani zvirat, ktere mi pripadalo velice lidske a v
zabiti dejme tomu sipmanze by mi patrne pro vnejsi podobnost branil
tyz vrozeny reflex, ktery mi brani zabit cloveka.

Zabiti potkana nevnimam jako vrazdu a na tyrani zvirat mam svuj
vlastni nazor, ktery ale nerad prezentuji v pritomnosti milovniku psu.

Ales Prochaska