[IAN] :_Druhá_inovativní_myšlenka

Petr Scheirich psch7513 na yahoo....uk
Čtvrtek Leden 18 16:01:37 CET 2001

--- Petr Pravec <ppravec na asu....cz> wrote: >
> Tedy, at uz ty gyrodiny jsou cokoli (a skoro bych
> hadal, ze jestli to
> proste nejsou jen v principu take gyroskopy, pouze
> silnejsi a jinak
> vybavene - na rizeni orientace 135tunove stanice asi
> obycejnejsi gyroskopy
> stacit nebudou), JSOU pouzivany k rizeni orientace a
> budou vypnuty

Dobre, otazku toho, co bude vypnuto k cemu se to
pouziva uz nechame byt, ale kdyz's to nacnul, budu se
hadat :-))))
Ja si to predstavuju tak, ze gyroskop je cosi, co se
stale otaci - zcela zamerne - aby se mohlo vyuzit
zachovani smeru rotace a gyroskopickych efektu s tim
spojenych, tedy vyuzit soustavu 3 gyroskopu k
vytvoreni tzv. inercialni plosiny.
Zatimco gyrodyn se, podle me, neotaci stale, je to
proste kolo na hrideli a roztaci se pouze, pokud je
treba menit orientaci stanice a vubec u toho neni
podstatne, ze se u toho objevuje gyroskopicky jev a
jine efekty. Takze to bych gyroskopem nenazval.

V pripade Cassini to napriklad v anglickem e-tisku
nazyvali "reaction wheels" , coz je vystiznejsi.

Ale abych nebyl jednostranny - mohlo by to taky
fungovat tak, ze se gyrodyn skutecne otaci stale a
ke zmene orientace stanice se skutecne vyuziva
gyroskopickeho jevu. Zbytecne slozite, ale proc ne?
Pak samozrejme proti nazvu gyroskop nic nemam :-)

Co me udivuje, ze se tomuhle zajimavemu tematu
nevenuji nikde na strankach NASA, ESA, ... (anebo jsem
slepej?). Me napriklad dlouho vrtalo hlavou, jak se
muze HST jen pomoci raketovych motorku s takovou
presnosti smerovat na cil. Az dodatecne mi doslo, ze
to zrejme bude elektricky prave pomoci "reaction
wheels". Ale nikde jsem to explicitne nevidel napsane!

Zdravi Petr Scheirich