[IAN] Planetky na Kleti

Jana Ticha jticha na klet...
Pátek Duben 13 10:18:01 CEST 2001

Preji hezky den,

On Fri, 13 Apr 2001, Vlastimil Maly wrote:

> 1) Gratuluji kleťské observatoři a těší mně, že stejně jako naši hokejisté,
> tak i čeští astronomové mají dobré jméno ve světě. Nevím ale jak je to s
> těmi českými muzikanty ...
Dekuji.

> 2) Hledal jsem v archívu IAN (ještě, že to jde, děkuji) a našel jsem několik
> článků k planetkám. Přiznám se, že mám mezi nimi zmatek. Na základní škole
> nám o planetkách nikdo nic neřekl. Pokusím se to shrnout s odkazy a navrhuji
> zda by někdo nenapsal za mně nějaký shrnující odborný článek o planetkách.

o planetkach obecne je napr. na http://www.planetky.cz,
kde jsou i odkazy na dalsi stranky apod.

> Máme 20 000 pojmenovaných planetek. Dělí se na Trojany, těch je 225
> http://www.ian.cz/priart.asp?id=151

MAme neco pres 24000 CISLOVANYCH planetek,
Deleni neni tak jednoduche, je bud fyzikalni nebo drahove.
Trojani patri do drahoveho deleni.
Vetsina planetek patri do hlavniho pasu
mezi Marsem a Jupiterem, tj, s pomerne malo vystrednymi drahami
a a obvykle mezi 2.3 - 3.3 AU.

> Kentaury (6), transneptunická tělesa (1)
> http://www.ian.cz/detart.asp?id=445

Kentauru jsou necele dve desitky, ale ne vsechny jsou ocislovane,
TNOs je necela pul tisicovka, ale tez nejsou vetsinou zatim cislovane,
tj. nemaji dostatecne presne spoctenou drahu.

> a blízkozemní tělěsa typu Amor, Apollo a Aten (200 kousků)
> http://www.ian.cz/detart.asp?id=8
Je jichjiz vice, aktualni udaje najdete
na strankach Minor Planet Center (v anglictine)

> 3) Zajímavější asi než jen počet, je jejich umístění v sluneční soustavě. A
> tady mám dotaz. Co drží Trojany v libračním bodě mezi Jupiterem a Sluncem.
> Asi to bude gravitace, že? Kromě gravitace tady ale musí podle mně hrát roli
> ještě nějaká jiná síla. Když v libračním bodě, tak jak vypada pohyb planetky
> na sve draze. Krouzi kolem vrcholu rovnostarnneho trojuhelniku Slunce -
> Jupiter - planetka?

Ano, Trojane migruji kolem dvou libracnich bodu soustavy
Slunce-Jupiter, a to kolem L4 a L5.
Sily jsou gravitacni a odstrediva, vlastni pohyb je pomerne slozity.
Tez poloha v bodech L4 a L5 je metastabilni s prumernou dobou
setrvani v radu 10^7-10^8 let.

> Vlastik Maly, Brno

S pozdravem
             Milos Tichy