[IAN] Planetky na Kleti

Jan Hollan jhollan na amper....muni.cz
Pátek Duben 13 10:02:08 CEST 2001

> ještě nějaká jiná síla. Když v libračním bodě, tak jak vypada pohyb
> planetky na sve draze. Krouzi kolem vrcholu rovnostarnneho
> trojuhelniku Slunce - Jupiter - planetka?

No, krouží, a to asi tak jako vzduch kolem tlakové výše nebo jako dělá
precesi setrvačník. On ten librační bod je jako vrchol kopce a tělísko se
pořád kutálí po vrstevnici kolem něho. Jako bicykl jedoucí bez odporu, ne
jako kulička. Tak jsem si to aspoň kdysi rozmyslel, když jsem uvažoval nad
ekvipotenciálními plochami v neinerciální soustavě dvou těles, které jsou
v ní v klidu. Nic jsem o tom nečetl.

Trajektorie kolem libračního bodu jistě nemusí být úplně kruhové (pak to
není po vrstevnici), a Jupiter nemusí být v oné vztažné soustavě úplně v
klidu, ale kdyby konal moc velkou elipsu, asi by těch Trójanů či Řeků bylo
míň (tj. ,,fázový prostor`` stability kolem libračního bodu by se
zmenšil).

Neinerciální svět je dost složitý...

zdraví Jeník