[IAN] V ohnisku: Meteory

Matej Korec matej na stonline...
Středa Duben 11 23:32:04 CEST 2001

Vazeny pan Dusek, s vasimi zavermi v poslednom dieli serialu "V Ohnisku" (meteori) v podstate suhlasim, ale dovolil som si upozornit na niekolko nepresnosti, kedze v diskusii na tuto temu mi svedoie povoluje oznacit moju osobku za zainteresovanu. Rozhodne sa nemienim porovnavat s ludmi, ktorych ste uvadzal, ale cas ked sa aktivne niecim takym zaoberali je uz asi fuc. V kazdom pripade to co tu pisem mam len z osobnych skusenosti a kedze som urcite este vsetko nezazil mozem sa mylit. V takom pripade privitam akukolvek krytiku. Bohuzial z povodne zamyslanych par viet sa stalo cosi, co odzrkadluje vsetko, co mi prave behalo hlavou. Snad z toho aspon niekto nieco bude rozumiet.

Zacal by som pozorovanim malymi dalekohladmi. Projektu uvedeneho v IAN som sa nemohol zucastnit, kedze som mal sotva par rokov, ale s tymto druhom pozorovani som sa uz stretol. Pokial viem pouziva sa v sucasnosti len pri sledovani meteorov s nizkou magnitudov, ktore mozu tvorit samostatny roj, alebo slabsiu ale obvykle vydatnejsiu zlozku inac jasneho roja. Kedze sa ziskane vysledky priamo spracuvaju do protokolov a je obvikle potrebne zaslat ich do centrali IMO co najskor, nehrozi v sucasnosti moznost ich nakopenia bez patricneho spracovania. Takyto druh pozorovani je sice zriedkavy, ale moze byt velmi uzitocny. Dalsia vec je, ze pri tom nevihnutne pouzivame bezne zakreslovanie do prislusnych map, kedze inac sa udaje ako rojova prislusnost v malom zornom poli nedaju urcit. Ale s touto jedinou vynimkou zakreslovanie meteorov v sucasnosti uz nieje zdaleka take dolezite ako kedysi. Je to sposobene nepresnostou, ktorej sa nemohli vyhnut ani skuseny pozorovatelia. Najme ak sa zakresluju slabe meteory neviraznych rojov. (Pri tych viraznejsich zakreslovanie nieje potrebne.) Ako nahrada sa casto pouziva udavanie parametrov vyska nad obzorom, dlzka, rojova prislosnost pripadne typ. Na zaklade tychto udajov sa v kombinacii s poziciou zorneho pola da relativne presne rekonstruovat draha meteoru a pozorovatel nestraca cas zakreslovanim, moze sa venovat dalsiemu pozorovaniu a udaje priebezne dyktovat na dyktafon. Presnost takychto merani je pre vacsinu pozorovani viac nez postacujuca, takze sa uz zakresluje len vo zvlastnych pripadoch, ak su vopred ziadane velmi presne hodnoty parametrov ako pozicia, smer a dlzka meteoru. Po pravde pozorovanim meteorov sa zaoberam uz par rokov a k niecomu takemu som sa dostal akurat tak v starsej literature nehovoriac o tom, ze pre vacsinu odbornikov je podstatne magnitudove rozdelenie a casovi priebeh oktivity roja. Ak mozu byt udaje kedysi ziskavane zo zakreslovania v sucasnosti predsa len trochu uzitocne, zistuju sa ovela presnejsie pomocou CCD kamier. (Vyuzitelne su ale len kvalitnejsie pristroje ST7-8 ... pokial mozno na pointovanej montazi.) Je pre mna zahadou, preco ste tuto techniku tentoraz oznacili ako neoptimalnu. Pravda je pravi opak. TV kamery su totizto v danom pripade temer nepouzitelne, kedze maju podstatne mensiu citlivost a aj dalsie nedostatky ktore ste uz strucne vymenovali. Ich hlavnou prednostou je presne zistenie casu ukazu, ten ale pri vacsine pozorovani staci udavat s presnostou na minuty, takze tento druh techniky sa pouziva len pri viacstanicnych pozorovaniach, kde je potrebne kvoli spetnemu identifikovaniu meteoru udavat cas s presnostou na sekundy a lepsou. Pri takychto pozorovaniach sa zistuje presna pozicia ukazu v trojrozmernom priestore. Ak je to mozne kombinuju sa s radarovym pozorovanim (pokriva vyzsie vrstvy atmosfery kde este nenastal vizualne pozorovatelny ukaz). Tieto pozorovania si vsak vyzaduju skusenyh meteorarov, drahe vybavenie a vynikajucu koordinaciu niekdy aj na medzinarodnej urovni, takze su pre beznych amaterov nedostupne. Uvadzam ich tu ale preto, ze programi ktore su v tomto seriali rozoberane su aj (a v niektorych pripadoch iba) zalezitostou malych a strednych hvezdarni, akych je v nasich koncinach drtiva vacsina. Mymochodom tento druh pozorovania ste vobec nespomenul, hoci najvacsi a snad i jediny funkcny meteoridsky radar strednej europy sa nachadza v Cechach v Ondrejove. Tym by bola zodpovedana aj otazka, ktora hvezdaren v Cechach by sa takymto pozorovanim mohla zaoberat. Je pre mna vskutku zarazajuce, ze u vas je meteorarska astronomia nedostatocne organizovana a pre vacsinu amaterov nezaujimava, kedze susedne Slovensko je v danom pripade clenom svetovej elity. (Rad sa pochvalim. Existuje tu skupina pozorovatelov, najme okolo hvezdarne v Rimavskej Sobote, ktora to vsetko organizuje, ale aj v Banskej Bystrici a Ziari nad Hronom, sem si dovolim zaradit aj svoju malickost, ako i par jednotlivcov z Kysuckeho Noveho Mesta, Bratislavy a Presova. Tyto ludia sa danym druhom pozorovani zaoberaju pravidelne a na vysokej urovni, za co ich stastena obdarila celym radom vinikajucich vysledkov.) Pozorovanie meteorov je tu rozsirene najme preto, ze si nevyzaduje enormne financne naklady a komplikovane pristrojove vybavenie. Tento fakt roby z meteorarskej astronomie obor priam predurceny pre amaterov, kedze sa v danom pripade od profesionalov lisia len skusenostami a organizovanim pozorovani. To vsak v dnesnej dobe internetu nieje ziaden priepastny rozdiel. Jedna sa o skutocne plnohodnotne vyuzitie casu straveneho pod oblohou a fakt, ze krasu vesmiru mozeme bezkonkurencne najlepsie obdivovat vlastnymi ocami k tomu vyrazne prispieva. Este ziaden snimok hoci z tych najlepsich teleskopov na mna neurobil taky dojem ako nocna obloha mimo mesto. Preto by som chcel nazaver vyzvat Ceskych astronomov aby sa zapojili do programov pozorovania meteorov. Rozhodne to stoji za to.

P.S.: Po precitani reakcie pana Bocku uvadzam spresnenie ohladom kamerovej techniky. CCD kamerami rozumiem "snimaci prvek CCD v rezimu dlouhodobe akumulace signalu s naslednym vycitanim do pocitace" Pod pojmom TV kamera sa schovava zariadenie ako napr. OSCAR a dalsie kamery ktore pracuju sice s CCD cipom, ale v TV mode. Bezne sa pouzivaju najme na pozorovanie zakrytov. Pri ulohe ktoru som im prisudil v pozorovani meteorov, sa jednalo samozrejme o kameru s teleobjektivom bez specialnych prvkov ako su zosilovace svetla. S tymito "hrackami" ako aj s dalsimi specialnymi pristrojmi ako su stopofoty sa "hraju" len profesionaly ci poloprofesionali zdruzeny okolo vacsich hvezdarni a v pripade stopofotov i to len vo vinimocnych pripadoch mimoriadne aktivnych ci jasnych rojov, kedy je mozne ich pouzitie. Na ozrejmenie situacie, pocet spektier stop meteorov ziskanych na celom svete sa da spocitat na prstoch ruk a aj to nie vsetky za daco stoja. S tymito unikatnymi masinkami som sa osobne stretol len na velkych expediciach ako boli Leonidy v Spanielsku 1999 ci v Mongolsku 1998, no a bezny smrtelnik ich mal moznost vydiet i na celoslovenskej expedicii za letnymi rojmi v Dubakove, na Slovensku sice ale bol to koniec sveta a tak sa tam dostavila len tradicna partia fanatikov. Obavam sa, ze do ruk obycajneho amatera sa len tak lahko nedostanu a teda sa nad nimi uz nebudem rozplivat.

S prianim peknej oblohy Matej Korec