[Svetlo]Re: light pollution (fwd) a pozvanka na utery vecer (fwd)

dql
Tue, 17 Sep 2002 15:36:03 +0200

Vazeni,

dotaz na pana Suchana:

> Na pasaz dopisu ohledne ochranne zony kolem Stefanikovy
> hvezdarny na Petrine zamerne neodpovidam, abych zbytecne
>  nezahltil konferenci, ale vzhledem k tomu, ze v dopise
> T. Maixnera je zminena rada neaktualnich informaci, jsem
> samozrejme schopen a ochoten na vyzadani napsat podrobnosti.

   Ktere informace jsou v mem prispevku neaktualni?  Pominu-li moji
opozdenou  reakci na prohlaseni CAS z unora a ze od doby, kdy jsem 31.7.
objevil ono povidani, uplynula delsi doba. Ale duvody jsem Vam sdelil v
osobnim dopise. Mimochodem, dnes jsem se ujistil, ze se zneni nezmenilo. Jen
pripominam potvrzeni snahy astronomu o zachovani zony na Petrine poznamkou v
prispevku p. Hollana:

>  (lamentaci nad tím, že by v Praze měla vzniknout pro začátek alespoň
> malinká enkláva kvalitního osvětlení, aby i Pražané na vlastní oči
> uviděli, jaký může být rozdíl oproti osvětlení nevalnému a rozhodli se
> k nápravě všude, netřeba komentovat)

   Citlivi mi asi neprominou. Ale: Kdyby to nebylo evidentne zbytecne a
nakladne, tak bych se temer priklonil k tomu, aby se zminena zona skutecne
zridila. Aby i Prazane na vlastni oci uvideli, jaky muze byt rozdil oproti
osvetleni dobremu a rozhodli se k zabraneni takovym zmenam jinde.
Pochopitelne za predpokladu, ze bude provedeno nezavisle vyhodnoceni zmen
zavojoveho jasu oblohy (a bude publikovano) pred a po provedeni rekonstrukce
osvetlovacich soustav.

Pro pana Hollana:

   Skutecne mate na mysli omezeni jasu na 1 cd/m2 pro veskere plochy? K me
poznamce o komunikacich prvni tridy jste nezaujal stanovisko. Tak
predpokladam, ze myslite veskere plochy, i komunikace.

   Z Vasi korespondence:

   Vasi zahranicni kolegove se myli, kdyz Vam pisi o nutnosti zachovat jas
techto komunikaci na 2 cd/m2?

   Jak jste dospel k tomu, ze fasady budou velmi dobre viditelne dokonce i
tehdy, kdyz budou-li mit polovicni jasy v porovnani s jasem vozovky?.

Panu Novakovi:

   Je to o fyziologii videni... Zasahujete do oboru svetelne techniky.
Nebylo by od veci se s ni seznamit. Pak budete vedet proc je jeden nit (dle
SI 1 cd/m2) malo. Kdo osvetluje Spilberk zcela jiste vi brnensky spravce VO.

   Zdravi

                                 T.B.Maixner (7)