[IAN] =?X-UNKNOWN?Q?Re=3A_=5BIAN=5D_Re=3A=5F=5BIAN=5D=5FSlune=E8n=ED=5Fakti?= =?X-UNKNOWN?Q?vita?=

Karel Sandler sandler na ujf....cz
Čtvrtek Květen 31 10:05:51 CEST 2001

On Wed, 30 May 2001, [iso-8859-1] Petr Scheirich wrote:

> To nevim, ale nic jineho mi nezbyva, nez predpokladat,
> ze "povrch" Slunce, at uz tim myslime cokoliv, zaujme
> tvar v kazdem miste kolmy k pusobici sile (a zanedbat
> zmenu teto sily jeste v dusledku vlastniho vzduti
> povrchu).

Deformace gravitacniho pole bude nejspise umerna slapovemu potencialu
(kvadrupol). Mozna, ze helioseismologove konstantu umernosti znaji.

At tak ci tak, slapove pusobeni Jupitera na Slunce je neskutecne male.
Vezmeme-li Vase priblizeni, potom rozdil nejvyssi a nejnizsi hladiny slapu
je 1,5*(m/M)*R*(R/r)^3. Velka pismena pro deformovane teleso.

Pro nejvyssi rozdil hladin oceanu zpusobeny na Zemi slapy od Mesice tak
vychazi 54 cm. Hodnoty pro Jupitera a Slunce daji nekutecnych 0,7 mm.

Zdravim
	Karel Sandler
---
e-mail:  sandler na ujf....cz
phone:   420-2-66173271
address: NPI, 250 68 Rez, Czech Republic