[Gw]film Den pote

Jan Hollan jhollan at amper....muni.cz
Thu May 20 18:03:33 CEST 2004

Vojto, to je pěkný text, ten leták- informační list, uvedený na konci
stránky
         http://www.hnutiduha.cz/aktivity/ostatni/fakta.htm

Chtěl jsem Ti jen doporučit, abys tam přidal do kapitolky

  Může nastat doba ledová?

odkaz na
        NOAA Paleoclimatology Program - Orbital Variations and
                        Milankovitch Theory

ale jak koukám, ono to o té budoucnosti říká pořád věru málo, takže možná
to Tvé stručné ,,je způsobeno jinými příčinami`` je adekvátní...  Něco měl
k tomu někdo v Nature, ale to není veřejně online, a tak tam NOAA má pořád
jen poukaz na text, který jsem publikoval jen u sebe na amperu...
Přesto by tam možná měla ta NOAA stránka pro zvídavé být.

Je dost šílené, že se dávno žádní klimatologové či astronomové proti těm
starým (i českým, od Kukly, jak jsem si teď přečetl) extrapolačním
geologickým nesmyslům o brzkosti nové ledové doby neozvali, vžyď je to
díky těm francouzským efemeridám tak evidentní, není potřeba extrapolovat
staré cykly, ale stačí vypočítat budoucí letní insolaci, ba i jen všimnout
si, že excentricita zemské orbity bude ještě dlouho nízká...  Tenhle mýtus
o holocénu jako (již nějak dlouho trvající) meziledové době je možná i v
pozadí toho filmu. To staré ,,doba poledová`` je myslím daleko lepší.
Čtvrtohory už skončily i se svými glaciály, teď jsme v pětihorách.

ahoj jeník

(oni mají odkaz na ,,anglické`` html, pdf mám jako
  http://amper.ped.muni.cz/gw/articles/orb_forc.pdf

a česky je to pak
  http://amper.ped.muni.cz/gw/clanky/doba_led.pdf
  http://amper.ped.muni.cz/gw/clanky/html.format/doba_led.html )