[CCD-CR] Automaticke skladani snimku v Irisu

Filip Hroch hroch at physics....cz
Wed Mar 27 11:44:08 CET 2002

Ciao

zajimave.

On Tue, Mar 26, 2002 at 07:39:27PM +0100, Lukas Kral wrote:
> Zdravim,
>
> dneska mi vyslo trochu casu a tak jsem se naucil automaticky skladat CCD
> snimky v programu Iris. Je to parada, jen oznacite obdelnik, ve kterem se
> vyskytuje referencni hvezda, a ono si ji to uz na jednotlivych snimcich samo
> najde a snimky posune vsechny do stejne pozice (prikaz register). Dalsi
> jednoduchy prikaz pak vse automaticky a inteligentne posklada (prikaz
> composit nebo add2).
>
> Tohle muze byt moznost pro ty, kteri nepouzivaji linuxovsky Munipack, ktery
> tohle umi taky (umi snimky navic i otacet?).

Umi i s otocene snimky, navic s jinym meritkem nebo zrdcadlove prevracene.

Zatim je problem v pripade, ze je na snimku hodne malo hvezd (napriklad
pri snimkovani jasnych komet) kdy je statisticky sum prilis velky a
algoritmus sice funguje ale rucni skladani na nejjasnejsi pixel je prece jen
uspesnejsi. Premyslim, co s tim. Asi zavedu moznost volby transformace
kdy by se (napriklad) v tomto pripade pouzily jen posuvy a snizil se
tak pocet volnych parametru a tim i sum. Uz ted mam ve vyvojove verzi
zavedene o rad lepsi metody na statisticke odhady ktere s tim mozna
taky pohnou (odrudy techto algoritmu se uz tak 2 roky pouzivaji na
mereni jasnosti v muniphtu).

Problem z jineho soudku, ktery zatim nevim jak vyresit a ktery doufam,
ze uz ma nekdo vyreseny, je identifikace pohybujicich se objektu (napriklad
planetek) na snimcich. Pozorovali jsme ted s Kamilem tu slavnou nahou
kometu a pri vypisovani tech stovek snimku by me to tedy vazne bodlo.
Sice jsem to pak osulil takovym scriptikem, ale chtelo by to poradne reseni.

> Zatim jsem prisel pouze na jedno omezeni - nejak to nejelo, kdyz jsem chtel
> najednou poskladat vic nez 19 snimku. V manualu ale o takovem omezeni nic
> nepisou...
>
> Prikladam odkaz na pokusnou slozeninu z 19-ti snimku GK Per, ktere udelal
> Tomas Havlik (exp. 19x60 sekund, tj. celkova integracni doba odpovida 19-ti
> minutam):
>
> http://www.sin.cvut.cz/~lkral/obrazky/GKPer_slozeno.jpg

skoda ze jich neni vic, videli by jsme dal:-)

> Nejslabsi hvezdy na snimku maji kolem 16 mag (to je na objektiv s prumerem 9
> cm vcelku slusny vykon, co? :-)
>
> Mimochodem, po tom, co jsme zacali pouzivat zrcadlovy teleobjektiv namisto
> cockoveho, se velmi vyrazne zlepsila kvalita obrazu, kolem hvezd (zvlaste
> cervenych) uz neni ta silena koma.

Fotograficke objektivy jsou optimalizovane tak na 0.4-0.5 mikronu
takze neni divu, ze to na CCD neni nic moc. Podobny problem jsme
meli v Brne na hvezdarne na s fotografickou komorou na kterou se
v pocatcich davala kamera. Obrazy byly, mirne receno, otresne.

FH