[CCD-CR] Re: jednotky jasu

Pavel Cagas pc at mii...
Mon Jun 24 15:13:41 CEST 2002

Jen naprosto vyjimecne maji barevne fotaky nebo kamery delic paprsku, tri
filtry a tri CCD cipy. Bezne fotaky to nemivaji nikdy. Namisto toho jsou
pixely CCD cipu pokryty maskou

R G R G R G ...
G B G B G B ...
R G R G R G ...

Z informace prectene z cipu se s pomoci informaci z okolnich pixelu
vice-mene verne reprodukuje jasova slozka signalu, barevna slozka je ale
dopocitana se zhruba polovicnim rozlisenim v obou osach. Spoleha se na fakt,
ze lidske oko je mnohem citlivejsi na zmenu jasu nez na zmenu barvy.
(Stejneho "podvodu" se dopousti i barevna televize. Frekvencni zmena barvy
je asi 4x horsi nez zmena jasu -- viz napr. maznute cervene "t" v logu CT.
Jasova slozka "t" davno zmizi, cervena barva pokracuje dale.) Dusledkem je
mimo jine i fakt, ze digitalni fotaky nejsou schopny barevne verne
reprodukovat vysoke frekvence v obraze, napr. stebla travy.

Myslim ze pouziti barevneho cipu k fotometrickym merenim bodovych zdroju
velmi problematicke.

Vice se lze docist napr. na datasheetu ke kamerovym CCD SONY,
http://www.sel.sony.com/semi/ccdarea.html. V nejake diskusi jsem cetl, ze
D60 ma CMOS a ne CCD cip, ale maskovani bude velmi podobne.

Zdravim vsechny,
Pavel Cagas (pc at mii...)