[CCD-CR] Fw: RR Lyr hvezdy

Ondrej Pejcha opejcha at volny...
Fri Jan 26 15:44:19 CET 2001

Ahoj,

> no vypada to zajimave, omlouvam se, ze o tom nevim,
> ale Persea nectu, neslo by nejak vystavit treba
> ten clanek na web?

To by se asi Perseovi nelibilo (clanek jsem poslal P.
Sobotkovi vcera), kazdopadne v tom clanku toho neni o moc
vic, nez jsem napsal sem. Je tam jen trocha historie
(vsechno to zacalo u zname Hertzprungovy sekvence).

> Rad bych si to zkusil, prozkoumam jeste ty astro-ph
> a uvidime, prolozit nejake periodicke funkce neni
> problem, problem je jak z nich dostat fyz. parametry
> te hvezdy, pocitam, ze nejake zaklady jsou asi
> v Theory of stellar pulsation od J.P.Coxe kterou
> se chystam asi 3 roky si precist...:-) Zrejme
> jde oproblem odhadu vlnicich se a kmitajicich
> parametru sloziteho harmonickeho oscilatoru.

Fyzikalni parametry se zjistuji empiricky. Tzn. ze existuje
nejaka sad hvezd, u kterych jsou tyto parametry zname a
hleda se zavislost techto parametru na jednom nebo nekolika
Fourierovych parametrech a periode. Jako priklad uvadim
priklad pro vypocet hmotnosti u hvezd typu RRc:
log (M/Mo) = 0,52logP - 0,11phi31 +0,39.

Nejsem na pulzacni teorie expert, ale podle toho, co jsem si
precetl tak soucasne teorie uz v podstate umoznuji sestrojit
krivku, ktera odpovida skutecnosti. I presto se zatim
parametry odvozuji empiricky (pokud je mi znamo).

I presto, ze vetsina hvezd jasnejsich 10 mag je promerena,
tak se stale muze objevit neco noveho. Treba V2109 Cyg,
ktera ma 8 mag, objevil ji Hipparcos, je RR Lyr s ultra
kratkou periodou a pulzuje ve druhem nadtonu  (je tedy typ
RRe).

> Jinak, diky moc za info.

Neni zac, jen mi pripadalo, ze se o tehle metode v CR vubec
nevi. Domnivam se, ze pro publikaci v IBVS by stacilo urcit
tyto parametry. Mozna je to i jednodussi nez analyza
zakrytove dvojhvezdy, protoze clovek nemusi shanet stara
minima.

S pozdravem

Ondrej Pejcha